RundveeNieuws

‘Referentie kan ook voor melkvee in het verleden liggen’

Staatssecretaris Dijksma wil voor het zomerreces, dat op ?3 juli begint, duidelijk hebben hoe ze de fosfaatproductie van de melkveehouderij gaat begrenzen en op basis van welk referentiejaar.

‘Ik zit echt niet te wachten op dierrechten”, maakte Sharon Dijksma (Economische Zaken) begin 2013 duidelijk in haar eerste interview met Boerderij na haar aantreden eind 2012. Een van de eerste dossiers die ze onder ogen kreeg was de nasleep van procedures over de invoering van varkens- en pluimveerechten. Hetzelfde scenario dreigt nu opnieuw.

In een Kamerbrief van 1 juni over fosfaatproductie in 2014 verwijst Dijksma al aan het begin naar eerdere waarschuwingen dat er een productiebeperking komt voor melkvee als door de fosfaatproductie van melkvee het nationale fosfaatplafond van 172,9 miljoen kilo wordt overschreden. En dat is in 2014 op een half miljoen kilo na ook gebeurd. En gezien de stijging van de melkproductie en andere signalen (lage slachtcijfers en een hogere import van melkvee) lijkt dat in 2015 zeker te gebeuren. De melkveestapel produceerde in 2014 op basis van de CBS-cijfers 86,1 miljoen kilo fosfaat, ruim een miljoen kilo meer dan het door de sector afgesproken plafond van 84,9 miljoen.


Drie opties

Voor het beperken van fosfaatproductie door melkvee noemt de staatssecretaris drie opties: dierrechten, fosfaatrechten per bedrijf en een begrenzing via melkproductie per dier of bedrijf.

Verwijzend naar eerdere waarschuwingen heeft ze betere juridische kaarten om de referentie vast te leggen in het verleden, zoals in de pluimvee- en varkenssector is gebeurd. De referentie kan ook voor melkvee in het verleden liggen, stellen juristen.

Volgens Willem Bruil, directeur van het Instituut voor Agrarisch Recht, gaat het erom dat boeren konden weten wat er gaat gebeuren. Alleen maar de aankondiging dat er ‘iets’ gaat gebeuren is niet voldoende. “In het algemeen zal er bij de keuze voor een referentiejaar in het verleden ook een regeling moeten komen voor de tussenperiode via een overgangsregeling of hardheidsclausule”, aldus Bruil.

Volgens Jacoline Kroon, advocaat bij A&S Advocaten, is een referentie in het verleden juridisch mogelijk om een situatie in het verleden te bevriezen, mits een knelgevallenclausule wordt opgenomen. Ze wijst erop dat hoe verder je teruggaat met een referentie, hoe meer er ondertussen rechtmatig kan zijn veranderd in situaties van bedrijven. “De knelgevallen worden dan alleen maar groter.”

Knelgevallenregeling

Ook Joost de Rooij van Linssen ziet mogelijkheden. Hij stelt dat een knelgevallenregeling niet per se verplicht is. “Ontnemen, aantasten of reguleren van eigendom kan echter niet zomaar zonder schadevergoeding volgens het Europees verdrag voor de rechten van de mens”, aldus De Rooij. Dat kan anders worden als het te onderbouwen is, bijvoorbeeld door milieunormen.

In hoeverre terugwerkende kracht juridisch mogelijk is bij het invoering van melkveerechten, zal mede afhangen van hoe de regeling er gaat uitzien. Dijksma heeft andere referenties gebaseerd op een volledig jaar in het verleden. Voor de Melkveewet was dat 2013, en voor de aanvullende regeling om grondgebondenheid te regelen is de fosfaatproductie in 2014 de referentie. De grote vraag is nu of de zuivelketen er, ondanks grote belangenverschillen, op de valreep nog in slaagt de fosfaatproductie zelf te verminderen.

Over een paar weken is duidelijk hoe en op basis van welk jaar.

Beheer
WP Admin