RundveeNieuws

Fonterra onder de loep bij McKinsey

Auckland – Management-consultant McKinsey is aan de slag bij zuivelreus Fonterra. Doel is om meer scherpte in het bedrijf te krijgen. Dit melden Nieuw-Zeelandse media.

Fonterra zelf wil er weinig over zeggen en probeert de berichten zelfs te ontkennen. Bronnen binnen het bedrijf bevestigen de berichten echter, terwijl voorzitter Ian Brown van de raad van aandeelhouders stelt dat het een goede zaak is dat McKinsey het bedrijf eens doorlicht. De New Zealand Herald citeert de volgende uitspraak van hem: “Je kunt te dicht op de zaken zitten en dan heb je een frisse blik nodig om te zien wat je zelf niet meer ziet.”

De kritiek op Fonterra is dat het te veel verschillende zaken tegelijk heel goed wil doen: melk verwerken, halffabricaten maken, specialiteiten produceren, merkproducten maken en op allerlei markten aan de man brengen en expanderen in het buitenland. Er zou meer focus nodig zijn.

De kritiek komt met name op gang door de steeds verder gedaalde uitbetaalprijs van Fonterra in het bijna voorbije productieseizoen. De melkprijs daalde van 8 Nieuw-Zeelandse dollar (NZ$) naar NZ$4,40 per kilo vet en eiwit. Dat kost de Nieuw-Zeelandse economie dit jaar volgens berekening zo’n NZ$7 miljard, terwijl veel melkveehouders nu zwaar onder de kostprijs werken. Ook begin volgend seizoen worden de kosten op veel melkveebedrijven nog niet gedekt met een startprijs van NZ$5,25 per kilo vet en eiwit. Volgens Dairy NZ ligt de kritieke kostprijs bij NZ$5,70.

Opmerkelijk is wel dat McKinsey Fonterra vorig jaar nog ten voorbeeld stelde aan de Australische zuivelsector.

Beheer
WP Admin