height:550px RundveeNieuws

ABN: ‘Markt voor duurzame Nederlandse geitenzuivel groeit’

Amsterdam – De markt voor duurzame Nederlandse geitenzuivel groeit. Het inkomen van geitenhouders is sterk hersteld door hoge melkprijzen. De verwerkers van geitenmelk versterken tegelijkertijd de positie van Nederlandse geitenzuivel door investeringen in nieuwe markten en producten. Dat zijn enkele kernpunten uit het sectorrapport van ABN Amro over de geitenhouderij in Nederland.

Op basis van gesprekken met verwerkers van geitenmelk verwacht ABN Amro een groei van 3 tot 5 procent per jaar voor de afzet van Nederlandse geitenzuivel. De Nederlandse geitenzuivel wordt grotendeels geëxporteerd en bestaat vooral uit kaas.

De prijs van geitenmelk zit sinds 2011 in de lift en ligt inmiddels op hetzelfde niveau als de traditioneel hogere Frans melkprijs. De melkprijs kwam in 2014 uit op €68,17 per 100 kilo, in de periode 2006-2014 was de gemiddelde prijs ruim €48 per 100 kilo. De exportpositie van de Nederlandse geitenzuivel is sterk gegroeid. Nederland heeft weliswaar een bescheiden geitenstapel, maar is door de professionaliteit en hoge melkproductie per dier de vierde speler in de Europese Unie. Nederlandse melkgeiten op professionele bedrijven produceren gemiddeld 1.100 kilo melk per jaar. In Frankrijk ligt de gemiddelde productie op 550 kilo en in Griekenland is dat 120 kilo melk per jaar. Volgens de bank zijn de gunstige resultaten van de afgelopen jaren welkom, tot 2012 is kon op veel bedrijven onvoldoende worden gereserveerd voor noodzakelijke ontwikkelingen. Sinds 2012 zijn bedrijven weer in staat om financiële buffers aan te sterken en te optimaliseren. Ook wordt weer geïnvesteerd in bedrijfsontwikkeling.

Volgens de bank is het imago van de sector goed, maar dat vergt wel voortdurende investeringen. ABN Amro is daarom positief over het initiatief van de Duurzame Geitenzuivelketen. “Hierbij slaan producenten en verwerkers de handen ineen om de sector te versterken en verduurzamen. De Duurzame Geitenzuivelketen is een uitstekend initiatief om de richting aan te geven waarop ondernemers kunnen inspelen”, aldus Pierre Berntsen, Directeur Agrarisch Bedrijven van ABN Amro. “Er is nu meer ruimte voor investeringen om verder te bouwen aan versterking van de sector. En een vitale en duurzame geitenzuivelketen met mooie producten versterkt de internationale positie van Nederland als zuivelland.”

Aandachtspunten zijn er volgens de bank ook. Er ligt bijvoorbeeld nog geen opdracht bij de geitensector wat betreft mest en mineralen en de vaste stalmest is een geliefd product. Toch verdient het aanbeveling om meer inzicht in het gebruik en benutting van stikstof en fosfaat te hebben, daarvoor is meer kennis nodig van de mineralenbehoefte van hoogproductieve geiten.

Beheer
WP Admin