Rundveehouderij

Nieuws 3548 x bekeken 21 reactieslaatste update:1 feb 2016

DMK investeert in versterking van merken

Bremen - Het Duitse DMK, beoogd fusiepartner van DOC Kaas, gaat meer dan €10 miljoen investeren in vergroting van de naamsbekendheid van zijn merken.

Voor de thuismarkt gaat het om de merken Milram en Osterland, voor de export gaat het om merk Oldenburger. Het precieze investeringsbedrag wordt niet bekend gemaakt.

Het merk Milram behoort volgens commercieel directeur Michael Feller van DMK al tot de sterke nationale zuivelmerken in Duitsland. DMK wil dit positie verder uitbouwen, onder meer voor diverse kwarksoorten en voor kaas. Volgens marktonderzoeksbureau Nielsen is ruimte voor wel 20 procent groei voor kaas met het Milram-merk. DMK wil zich behalve op de retail ook meer richten op de foodservice en cateringbedrijven.

Bij de versterking van het merk Milram behoort ook het onderbrengen van het regionale merk Ravensberger onder de koepel van Milram. Volgens Feller zijn de eerste resultaten van de verhuizing al goed zichtbaar bij de boter. Sinds Ravensburger boter ook Milram als tweede merk draagt, zijn de verkopen met 5 tot 10 procent gestegen.

Met het merk Osterland wordt vooral de Oost-Duitse consument bediend. Dat merk doet het eigenlijk al erg goed, stelt DMK. Het merk Oldenburger wordt gebruikt op exportmarkten, zoals China. Chinese consumenten kopen volgens DMK graag Duitse zuivel omdat ze 'Duitse degelijkheid' uitstralen. De verkoop van zuivelproducten in China loopt overigens anders dan in Europa, merkt DMK op. De Chinese consument koopt veel producten online. Daar is het verkoopapparaat van DMK dan ook op afgestemd.

Laatste reacties

  • hooghoes

    Looks good

  • kuhman

    als je de boter onder de prijs verkoopt heb je snel 5 tot 10 procent meer omzet
    de DMK heeft deze week nieuwe contracten afgesloten voor consumptiemelk die 6 cent (zes) lager lagen.Dat brengt weer flink omzet.(marktmacht?) Alleen jammer dat de DMK en later misschien de DOC boeren daar weer onder moeten lijden.

  • joep46

    Tijdelijk nog altijd beter dan de prijs die A-ware krijgt voor de merkloze bulkkaas welke wordt geleverd aan de industrie. Dat kun je alleen amar volhouden als je je toeleveranciers uitmelkt !

  • botervloot

    enige wat ik zeg , joep verdiep je beter in de materie ipv door zo maar wat te roepen en dat uitmelken doet dmk  niet zeker door maar weer contraken aftesluiten die 6 cent lager liggen  wie betaald dat de vehouder over uitmelken gesproken diep triest.

  • joep46

    botervloot moet niet ranzig reageren. Een bekend Fries spreekwoord is dat de waarheid een schel geluid heeft. kennelijk is ook botervloot ingehuurd om stemming te maken bij de DOC boeren. Deze trappen hier toch niet in omdat hun gezond boerenverstand wel door loze beloften en leugens prikt (ook die van inleen krachten zoals botervloot ???)

  • Mozes

    De lijn die DMK volgt lijkt steeds meer op FC. Ook de manier van verkopen in China komt mij als FC boer zeer bekent voor. 

  • kuhman

    mozes het is alleen jammer dat de DMK er 30 jaar achteraan loopt Die lijn lijkt overigens ook steeds meer op die van fonterra die afhankelijk is van oost azie .
    Jammer voor de fonterra boeren dat hun melkgeld gewoon even 1-2 maanden uitvalt.....

  • Mozes

    Inderdaad @kuhman, DMK heeft een achterstand op FC. Maar die dertig jaar die jij noemt is wel wat overdreven. Ik schat de achterstand van DMK op FC op tien tot vijftien jaar. 

  • Jaap39

    De internetverkopen kunnen voor een snelle inhaalslag zorgen.

  • hansvanbergen


    Internet verkoop van zuivelprodukten?? dat is alleen babyvoeding en verder wordt er nul zuivel uitgeleverd.

    FC geeft meer uit aan eclame en promotie van (merk) produkten dan aan melkgeld. Dat gaat dus om een 400 miljoen euro. Daarbij is de 10 miljoen van DMK dus een lachertje. Een paar advertenties in de Bild zeitung en enkele spotjes op tnv en het is op. De genoemde merken heb ik nog nooit van gehoord. Ook bij de Aldi en de Lidl zijn alle produkten merken. Maar het bulkprodukten merken.

    @Mozes waar hoe heb je de 10 a 15 jaar achterstand op FC berekend?

  • joep46

    De grootste supporter van A-ware zijn de retailers; die hebben er geen enkel belang bij dat de cooperaties door fusies gelijkwaardiger onderhandelingsparners worden. AH heeft in Brussel met lobbyisten alles in de strijd geworpen om de tot standkoming van FC te  frusteren. Een voormalig AH mewerker zit nu in de directie van A-ware ( geen toeval dus ) . A-ware weet dus ook wat lobbyen is en wordt daarin gesteund door retailers als AH die ook bij een krachtiger DMK met uitknijpen een veer zullen moeten laten. Kortom: Gelegenheids coalities van retailers en A-ware zijn niets nieuws.

  • hansvanbergen


    Dus joep in jouw beleving maken bedrijven als fc en doc niks klaar en regeert ware het hele zuivellandschap. En Brussel erbij. Is toch gewoon verstandig van aware om een kundig iemand in dienst te nemen? Beter dan een sukkel die gaat lopen klagen en anderen de schuld gaat geven. Dat ah niet blij is als er e supermarktenat die 90% van de melk heeft is logisch. Hier in een straal van 10 km zijn 18 supermarkten. Allicht dat je met iemand tot zaken komt. En 3kaaswinkels

  • joep46

    Hans : Voor alle duidelijkheid ....A-ware is indirect een product van Brussel omdat men daar immers consumentenbelangen liet prevaleren boven boerenbelang.Kennelijk heb je niet begrepen dat dit goed in het straatje van de retailers past ( verdeel en heers was immers schering en inslag) en dat A-ware in deze een dubieuze rol  speelt danwel handig inspeelt op de ruimte die Brussel heeft gecreëerd. Doordat Brussel het onmogelijk maakt voor DOC boeren aansluiting te zoeken bij FC hebben deze terecht een strategisch juiste koers uitgezet door te willen fuseren met DMK. Een bekend gezegde is immers : als het niet kan zoals het moet dan maar zoals het kan. Daarbij is terecht geen rol weggelegd voor A-ware noch Deltamilk ( dat zich al heeft uitgeleverd aan A-ware !!) want 'dancing with the devil ' is het laatste wat een fatsoenlijke onderneming zal doen en nog meer bulkkaas door een samenwerking met A-ware legt de DOC boer slechts windeieren. Tot slot kan ik je verzekeren dat DOC boeren zich niet laten leiden door stemmingmakerij uit welke hoek dan ook en koersvast zullen blijken en daarbij enkel oog voor continuiteit op lange termijn hebben. DOC boeren zijn niet in voor avontuurtjes met bekende ( desastreuze ) afloop. 

  • hansvanbergen


    Aware bestaat 125 jaar en de eu de helft dus kan  a ware geen produkt van brussel. Ik krijg de indruk dat diverse coop leden zich nu en in het verleden tegenvallende resultaten hebben laten aankletsen als zijn de geheel en volledig de schuld van anderen. In dit geval aware. Dat lijkt me niet handig om daar in te trappen. Overigens is Delta gewoon succesvol. Iets wat we van DMK niet kunnen zeggen.

    Erg slap van jullie vind ik trouwens ook het constante afkraken van 1 partij terwijl jullie van de ander, DMK. NIETS weten te melden. Dat is vreemd. Dat wordt straks de 2e melkophaler in Nederland en zowel de leden als de niet leden weten NIETS te vertellen over DMK. Ja ze hebben een lagere melkprijs als de doc. Dat is het enige.  Wat me verder opvalt is dat Herrrr Doktorrr , de dsirecteur, kennelijk niet  bereid is gevonden om een intervieuw te geven aan Boerderij over d o tse. Het zal hem immers heus wel gevraagd zijn.

  • hansvanbergen


    Ik hoorde ook al dat aware spioneerde voor de Russen. A ware had ook die dames ingehuurd aan het zwembad tijdens de wk van 78.  Sowiezo zorgt  aware ervoor dat we nooit wk zullen worden. En  aware houdt ieder jaar de 11 stedentocht tegen. Ze maken snacht het ijs kapot en strooien overal kaaspekel op de baan. Hoorde ik.

  • dayo

    @hansvanbergen je slaapt de laatste tijd waarschijnlijk erg slecht wat maak je je toch druk hier, wat zal jij blij zijn als het donderdag is geweest, dan kun je uitrusten!!!!!!

  • Mozes

    @Hans van Bergen, wat maak jij je toch druk om A-ware! Dat iemand zich druk maakt om zijn coöperatie is te begrijpen: het is immers een onderneming van de boeren zelf. Maar bij een particulier ben je gewoon leverancier waarvan men de melk zo goedkoop mogelijk probeert in te kopen. Kijk maar hoe A-ware de melkprijs voor zijn eigen leveranciers heeft bepaalt. Een prijsconstructie die leidt tot de laagst mogelijke melkprijs waarbij ook nog eens het prijsrisico in de kaas bij de leverancier ligt! 

    Wat mij zo verbaast is dat dezelfde boeren die eerdere jaren bij de coöperatie geen enkele verantwoordelijkheid jegens de coöperatie accepteerden wel bereid zijn onterecht verantwoordelijkheid voor de particulier op zich nemen. En dat terwijl de coöperatie toch je eigen onderneming is en de particulier niet meer dan een zakelijke tegenpartij die zo veel mogelijk winst wil maken ten koste van jou als boer. 

  • ohzo

    Dat A-ware ' koninklijk' is, heeft niets te maken met mentaliteit. Ik ken sommigen in Roemenie, die dat kunnen onderschrijven.

  • rmw

    Grappig dat DOC boeren nooit kritisch naar hun eigen fabriek kijken, alles overkomt ze... Wel lekker aantrappen tegen een nieuwe partij, die deugen niet.
    Het zijn trouwens ook allemaal domme boertjes met een paar koetjes die aan Aware leveren... Mensen die zelf niet na kunnen denken en zich van alles wijs laten maken...
    Wat is misgegaan in Hoogeveen? de strategie of de uitvoering? Want de fabriek die volgende week wordt weggegeven zou toch met kostprijsleiderschap een melkprijs opleveren die FC kon volgen? Dat was altijd het verhaal. Nu weten ze ineens wel hoe het moet in Hoogeveen, je wordt een leveranciersvereniging aan een zwakke duitse club die niet eens het duitse gemiddelde qua melkprijs haalt...
    DMK investeerde vooral in een nieuwe bulkkaas fabriek...Wat zit daar voor diepe gedachte achter? Dat die fusie doorgaat daar twijfel ik niet aan, dat de feestvreugde dan snel voorbij is evenmin... Ook dat is dan de DOC boeren weer overkomen...

  • Jaap39

    Ha die rmw is er weer!

    Nog een laatste achterhoedegevecht voeren?

  • joep46

    Ohzo... daarvoor hoef je niet eens naar Roemenië. In Nederland zijn er genoeg die hun bloed welk kunnen dinken nog daargelaten de velen van wie het vertrouwendoor  die lui  van A-ware beschaamd is. Talk with A-ware boys and you will recognize the devil.

Laad alle reacties (17)

Of registreer je om te kunnen reageren.