Rundveehouderij

Nieuws 1585 x bekeken 8 reacties

Fonterra vecht om marktaandeel Nieuw-Zeelandse melkaanvoer

Auckland - Fonterra is gestart met het afnemen van melk van niet-ledenmelkveehouders in Nieuw-Zeeland.

Dat meldt persbureau Reuters. De zuivelonderneming wil hiermee marktaandeel op haar thuismarkt terugwinnen. Dat marktaandeel is gedaald van 96 procent in 2001 naar ongeveer 87 procent nu.

Fonterra heeft onder meer te maken met concurrenten uit het buitenland als het Franse Danone en het Chinese Mengniu. Ook het Chinese Yili is via Oceania Dairies actief in Nieuw-Zeeland en werkt aan eigen verwerkingscapaciteit. Melkproducenten worden gelokt met een plus op de melkprijs van Fonterra. Fonterra neemt in Nieuw-Zeeland nu voor het eerst melk af van niet-leden.

buiten de coöperatie melk af van melkveehouder. Volgens topman Theo Spiering kunnen leveranciers van Mymilk rekenen op een concurrerende melkprijs, al zal die de melkprijs van Fonterra-leden nooit overstijgen.

Afgelopen jaar richtte Fonterra een aparte dochtermaatschappij, Mymilk, op om een en ander mogelijk te maken. Hoeveel nieuwe leveranciers zich intussen hebben gemeld wil de onderneming niet kwijt. Wel geeft de coöperatie aan dat het vooral gaat om nieuwkomers, vleesveehouders die zijn omgeschakeld. Deze omschakelaars bevinden zich vooral op het Zuidereiland.

Melkveehouders, die nog geen melk aan Fonterra leveren, kunnen maximaal vijf keer een jaarcontract afsluiten zonder de verplichting om Fonterra-aandelen te kopen. Deze aandelen zijn gekoppeld aan leveringsrechten. Fonterra blijft voorstander van deze koppeling. Daarom wil de onderneming via Mylink in Nieuw-Zeeland niet meer dan 5 procent van haar totale volume rauwe melk collecteren.

Laatste reacties

  • Jaap39

    wanneer zal in nl de strijd om de melk los barsten?

  • abtje


    @Jaap39 Die zal echt van een nieuwkomer moeten komen. Onze huidige melkverwerkers concurreren echt niet met elkaar, zitten bij elkaar op schoot in de NZO en geloven het wel. Maken onderhands afspraken en doen elkaar geen pijn.

     

  • janamtink@gmail.com


    In de toekomst zal Fonterra hier steeds actiever worden en marktaandeel winnen. Dus alleen maar goed voor ons. Hopelijk geeft dit ook een rem op de controle en regelzucht van FC 

     

  • Jaap39

    #2 Abtje, 
    Hebben we na arla fonterra aware en nog een Chinees bedrijf nog niet genoeg nieuwkomers dan?
    Of zou FCDF en aware erop wachten dat er ook nog een grote Duitse speler binnen de Nederlandse grenzen gaat komen.

  • abtje


    @Jaap39 Nieuwkomers zat, maar zie jij al een prijzenslag omtstaan dan? De grenzen mag je vergeten. Alle verwerkers zijn in capaciteit fors uitgebreid en alleen Nederlandse coops leggen extra eisen op die de Belgen, duitsers en Denen niet volgen. Allemaal willen ze dus opschalen met goedkope melk, hun investeringen terug halen. De NZO zal proberen om dat zo te houden. Eerst de verwerkers. dus zodra er een nieuwkomer echt melk nodig heeft KAN het een strijd worden. Maar of dat ook snel gaat plaatsvinden? Dan moet die verwerker toch echt meer gaan betalen dan de rest.

  • Mozes

    Wie het artikel goed leest begrijpt dat in Nieuw Zeeland de melkprijs niet hoger zal worden dan die van Fonterra. Nieuwe melkverwerkers betalen een plus voor nieuwe melkveehouders die vroeger vleesvee hadden en hun melk noodgedwongen moesten leveren aan een melkverwerker die minder betaalde dan Fonterra. Fonterra heeft Mymilk opgericht om daarmee te concurreren maar deze nieuwe melkontvanger zal <span style='text-decoration: underline;'>nooit</span> meer betalen dan Fonterra maar is blijkbaar in melkprijs wél concurrerend met de nieuwe melkverwerkers. De nieuwe melkverwerkers zitten dus blijkbaar <span style='text-decoration: underline;'>lager</span> met de prijs dan Fonterra.
    De situatie doet mij erg denken aan Nederland waar de deur bij FC dichtzit en nieuwe melkverwerkers hun prijs baseren op de prijs van kleinere verwerkers die een eind onder de prijs van FC zitten.

    In Nieuw Zeeland doet de concurrentie zich alleen voor <span style='text-decoration: underline;'>onder</span> de prijs van Fonterra en in Nederland doet de concurrentie zich alleen voor <span style='text-decoration: underline;'>onder</span> de prijs van FC. 

  • abtje


    Precies Mozes. Fonterra wil groter worden en Fc wil in Nederland kleiner worden. Dat is het grote verschil.

  • Jaap39

    Je zou toch kunnen bedenken dat als die Duitse speler ook met Nederlandse kaas naar China wil de concurrentie onnodig verhoogt. 
    Lijkt mij voor de kaasexport een verslechtering. Nederland se kaas liefst door Nederlands bedrijf zien te exporteren, marktmacht creëren. 

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.