Rundveehouderij

Nieuws 7793 x bekeken 20 reacties

DOC Kaas en DMK zoeken bedrijfsfusie

Hoogeveen - DOC Kaas wil het opnieuw proberen met het Duitse DMK, maar wel op een andere manier dan eind 2011. Dit hebben beide coöperaties bekendgemaakt. Ze sturen aan op een bedrijfsfusie.

De coöperaties DOC Kaas en DMK zullen zelfstandig blijven, is het plan. DOC Kaas bv moet vervolgens een 100 procents dochter worden van DMK Gmbh. Arjan Schimmel, voorzitter het bestuur van DOC Kaas, is overtuigd dat het voorgestelde samengaan toekomstig zeker een betere melkprijs voor de leden zal opleveren. Ter illustratie wijst hij naar de melkprijs van beide bedrijven. In 2011 betaalde DMK behoorlijk minder aan de leden, nu betalen beide bedrijven op hetzelfde niveau uit. Dat zal ook na een eventuele fusie het geval zijn, al is er ruimte voor verschil in kwantumtoeslagen die DOC Kaas en DMK betalen. DMK is nu overigens ook een van de minste betalers in Duitsland.

Het nieuws over de fusieplannen komt niet als een verrassing. Er waren de laatste weken steeds meer signalen die in die richting wezen.

De reden om te willen fuseren is duidelijk voor bestuur en directie van DOC Kaas. Het heeft vorig jaar flinke klappen opgelopen door de Russische boycot en zag de uitbetaalcapaciteit teruglopen. Ook moest het een investering in een nieuwe fabriek parkeren. Er was behoefte aan een sterke partner met een breed zuivelpakket en met zelf ook kaasproductie. Volgens DOC Kaas kan het ondertussen ook uitvoering blijven geven aan de ingezette strategie van internationalisering en het in eigen hand houden van de hele kaasketen. Hoe dat moet met DOC Kaas als dochter van DMK, wordt niet vermeld.

DOC Kaas zegt dat het de leden goed wil bijpraten over de voornemens en dat het ook duidelijk wil uitleggen waarom het opnieuw met DMK in zee wil. Woensdag start een eerste ronde van gesprekken bij de voorjaars-rayonvergaderingen, van 20 tot 30 april, volgt een tweede gespreksronde. "We nemen zo veel tijd als nodig", zegt algemeen directeur Marc Ligthart.

De gesprekken met DMK begonnen volgens Schimmel eind januari en zijn de laatste weken in een stroomversnelling geraakt.

DOC Kaas kon overigens kiezen uit meerdere kandidaten. Ook het goed draaiende Hochwald had interesse in DOC Kaas. Bovendien was nog steeds een 'Nederlandse oplossing' mogelijk, waarbij DOC Kaas samen met A-ware een tweede grote kaascluster kon vormen naast FrieslandCampina.

Laatste reacties

  • Mozes

    Je hebt als zuivelonderneming twee mogelijkheden: je kiest voor klein en speelt in op het streeksentiment zoals Cono of de Zuivelhoeve doen. Of je kiest voor een grote internationale onderneming die afzet zoekt in verre landen met goede groeimogelijkheden. Voorbeelden hiervan zijn: FC, Danone en Arla. 
    DOC is geen van beiden en heeft het dan ook moeilijk. Ze doet er goed aan samen te gaan met DMK om een grotere internationale onderneming te vormen. Ook doen ze er goed aan te blijven investeren in kaas vermarkting, wat ze de afgelopen jaren ook al gedaan hebben, en niet alleen in kaas productie. 

  • fokkokleistra


    Mijn mening.

    Fonterra heeft in Heerenveen een prachtige fabriek gerealiseerd, maar heeft niet voldoende melk. DOC heeft melk ,maar te weinig rendement; dus samen verder.

    De markt zal Fonterra echter dwingen ,om haar fabriek binnen enkele (3) jaren te verkopen en wel aan Friesland Campina.

  • koestal

    De tijd zal het leren

  • no-profile-image

    Paar weken geleden was er absoluut geen sprake van fusie gesprekken... Liegen kunnen ze nog altijd super daar in Hoogeveen! Fusie met DMK en blijven samenwerken met Hochwald?? Komop zeg... Hoeveel onzin wil je de leden wijsmaken? Kortom weer een poging de fabriek weg te geven, en een lege huls, de coöperatie overhouden... Scheelt natuurlijk dat de kritische leden die de vorige keer tegen stemden nu elders leveren. Nieuwe directeur gooit er wel heel snel het bijltje bij neer... Niet 2015 proof dus de DOC.

  • joopi

    Moet je eens opletten als fronterra een goede melkprijs over meerdere jaren bied hoe snel die fabriek vol is

  • Jaap39

    #4 ook hochwald is een kl einere coop. Zou er toch ook mooi bij passen. Hebben ze met zijn drieën samen rond de 10 miljard liter, niet verkeerd.  

    Toch is er zo her en der onbegrip.  Waarom laten de Nederlandse bedrijven fc en aware die kaas naar de duitsers gaan?  Nederlandse kaas is dan straks via allerlei kanalen verkrijgbaar.  Alle marketing strategieën ten spijt, merken etc het blijft Nederlandse kaas. 
    Het merk 'Nederlandse zuivel/kaas' is een wereldwijd begrip. Volgens mij moet je dat als Nederlands bedrijf willen verkopen, exporteren. We zullen zien. 

  • daan1908


    Heel  veel  succes  met  de  DMK .

  • hansvanbergen


    Ik vind het een beetje lastig te achterhalen maar volgens mij heeft DMK een nog lagere melkprijs uitbetaals als DOC. Dat zou dan dus dom zijn om daarmee te fuseren!! Veeel beter met Deltamilk die dezelfde prijs betaalde als Campina.  

    Plan A Deltamilk, Aware en DOC bijelkaar. Dat lijkt mij de beste optie. Is raar nauurlijk. heel vreemd maar Campina en Friesland was ook heel raar en bleek maximaal uit te pakken.

    Plan B zou volgens mij moeten zijn fuseren met Arla Foods. Ook een serieus bedrijf met een heel aardige melkprijs.

    Plan C DOC blijft zelfstandig en gaat inzetten op KWALITEITS kazen, marketing etc.

    Plan D helemaal niks doen

    Plan E eerst maar eens die neus leeg eten

    En dan pas plan E kijken naar DMK en niet eerder!

  • Mozes

    @Hans van Bergen, de actuele melkprijs of de melkprijs van de laatste jaren is niet het criterium waarop een fusie beoordeelt moet worden. 
    Het enigste juiste criterium is het voordeel in marktpositie en marktpotentie. Oftewel: het vermogen om binnen een bepaalde termijn de melk op een hoger niveau te verwaarden dan de huidige bedrijven los van elkaar. 

  • rmw

    @Mozes, Vertel wat is het voordeel in marktpositie en marktpotentie? DMK heeft 6,7 miljard kg melk van 9400 veehouders. 28 fabrieken, 7200 (!) medewerkers en nog nooit een dikke melkprijs betaald. WAT is het voordeel van samengaan met DOC? Het zijn naar mijn idee beide slecht presterende bedrijven. Gezien de vershillen in omvang is dit ook geen fusie maar een overname...

  • hansvanbergen


    @Mozes daar heb je als veehouder geen begin van enig benul van en je moet maar aannemen wat men je wijs probeert te maken. Echter je weet als veehouder wel dat het ALTIJD dezelfde bedrijven zijn die bovenaan staan, onderaan staan en in het midden. De enige ontwikkeling die we gezien hebben is Campina die van de middenmoot , dankzij de melanine affaire naar de derde positie doorsteeg het afgelopen jaar. Als DOC kom je gewoon in die onorme duitse massa en kun je dus simpelweg kijken naar de melkprijs die DMK en hun voorgangers betaalden. En dat is, volgens mij, niet veel bijzonders.

  • Mozes

    In 1997 zijn Friesland Dairy Foods, De Twee Procinciën, De Zuid-OostHoek en Coberco gefuseerd tot wat later Frieslandfoods is gaan heten. Ze betaalden allemaal al jaren lager uit dan DOC. Ze zijn tot deze fusie gekomen vanuit de veronderstelling dat ze met volumemacht op de kaasmarkt een hogere prijs konden realiseren. Dit bleek niet te werken en het werd duidelijk dat een hogere verwaarding alleen te realiseren was door onderscheidend te zijn. Rond de eeuwwisseling heeft men geprobeerd meer kaas onder merk te verkopen wat mislukte. Een merk succesvol in de markt zetten bleek veel moeilijker dan men dacht. Het besef kwam dat de Europese markt eigenlijk een verdringingsmarkt is waar de marges altijd smal zullen zijn. Ook werd duidelijk dat in andere afzetkanalen dan de consumentenmarkt vaak betere marges te halen zijn. Denk hierbij aan horeca  en de ingrediëntenmarkt. Om melk beter te verwaarden moest men zich dus richten op export buiten Europa en investeren in ingrediënten. Men concludeerde dat Frieslandfoods alleen daar te klein voor was. Zo kwam men op het idee tot een fusie met Campina. 

    Wie dit verhaal leest ziet dat alle deelnemende bedrijven een achterstand hadden in melkprijs. Alle fusies zijn gedaan om betere posities in de markt te verwerven. Er zijn vele mislukkingen geweest, men heeft er van geleerd, en uiteindelijk is er succes. 

  • koestal

    Hoeveel leveranciers zijn al overgestapt naar A-ware  ?  Dat hoor je niet. DOC fuseert dan wel in afgeslankte vorm.het is meer een noodsprong.Fuseren en dan nog zeggen ,dat het zijn eigen identiteit behoudt,een doekje voor het bloeden.

  • BO(skabout)ER

    iets van 200 boeren waren geloof ik overgestapt, dat is aan de leden wel verteld. 

  • BO(skabout)ER

    Over de hele discussie; mij lijkt een fusie met Hochwald de beste oplossing! Dit bedrijf is sterk in de export en draait zeer goed.

    Daarnaast komen er denk ik ook wel weer goede tijden voor de kaas en dan is DOC natuurlijk een prima fabriek voor Hochwald om hun asoirtiment mooi breed te hebben. Misschien is er in Duitsland nog wel een redelijk grote kaasfabriek die het zelfde probleem als DOC heeft! Die kan dan ook samen met Hochwald zodat we wat meer in de markt te zeggen hebben qua aandeel kaas. 

    Maar zoals ik heb gelezen wil DOC graag samengaan met DMK, misschien is dat dan wel de beste oplossing.

  • Jaap39

    #13 koestal, mocht de melk van doc in Duitse handen vallen, en er wordt samen met de Duitsers een concurrerende prijs neergezet, hoe gaat aware haar fabriek dan vol krijgen? 
    In 2017 is de goedkope dmf melk ook nog eens afgelopen. of gaat dan fonterra steun bieden en de hoogste prijzen betalen. 

    Ik blijf het maar weer eens herhalen: de Nederlandse zuivel is erg gewild, wereldwijd. En die zou door Nederlandse bedrijven verkocht en geëxporteerd moeten worden.  

  • Jaap39

    Bovendien zou FC voor, zoals het er naar uitziet, geringe moeite een perfecte fabriek in hoogeveen op een goede plek kunnen overnemen zodat tientallen miljoenen investeringen op bestaande, soms erg lastige, lokaties uitgesteld kunnen worden/niet doorgaan. Over kostenbesparingen gesproken...... 

  • Mozes

    @Jaap39, een fusie tussen FC en DOC zal nooit aan de orde komen. De Europese mededingingsautoriteit zal dit nooi toestaan. 

  • Jaap39

    Klopt Mozes, dat was het verhaal rond de fusie FR en Campina. Ondertussen liggen de concurrentie verhoudingen in Nederland alweer zo anders!
    Arla fonterra aware Chinese verwerkers, we hebben bijna alles in Nederland.
     Fonterra in NZ 90 % marktaandeel.
    Ik zeg: zeg nooit nooit! Mozes. 
    Mevrouw Neelie Smit Kroes zou zich moeten schamen dat ze ooit het typisch Nederlandse melkunie merk en Friese vlag heeft weggegeven. Die Europese mededingingsautoriteit heeft zeker nog wat goed te maken in NL. 

  • rmw

    Voor de DMF melk moet gewoon de garantieprijs betaald worden, hoezo goedkope melk? Als de garantieprijs voortdurend lager is als de spotmarktprijs klopt er iets niet... Dus een beetje simpel geschreeuw over goedkope melk die in 2017 afgelopen is, is gewoon onzin want FC heeft een 10 jarig contract met Aware voor de levering van melk. 

Laad alle reacties (16)

Of registreer je om te kunnen reageren.