Rundveehouderij

Nieuws 815 x bekeken 8 reacties

Danone ziet markten niet verbeteren

Parijs - Danone verwacht ook in 2015 last te houden van moeilijke marktomstandigheden, zowel in Europa als in opkomende economieën. Dat liet het Franse moederbedrijf van merken als Activia, Evian, Nutrilon en Danoontje vrijdag weten bij de presentatie van zijn jaarcijfers.

Danone voorspelt dat de economische omstandigheden over het algemeen moeilijk en onstabiel blijven. In Europa denkt 's werelds grootste yoghurtproducent te maken te krijgen met dalende prijzen, terwijl de positie in opkomende markten wordt bedreigd door de kwetsbare valuta van die landen. Daarnaast spelen de problemen in en rond Rusland het concern parten.

De omzet van Danone stabiliseerde vorig jaar ongeveer, op ruim €21 miljard. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten ontstond een plus van bijna 5 procent. De nettowinst ging op die vergelijkbare basis met bijna 4 procent omhoog naar €1,6 miljard. Danone verwacht zijn omzet dit jaar met 4 tot 5 procent te laten groeien, als wordt gerekend met constante wisselkoersen.

Laatste reacties

  • Mozes

    Danone is een particulier bedrijf. Waar coöperaties als FC de verwachting uitspreken dat de markt aantrekt zegt het particuliere bedrijf dat de markt blijft tegenvallen.

  • abtje

    Niet zo simpel zijn Mozes, er zijn particulieren die wel positief zijn en andersom.

  • Mozes

    Je kunt er toch niet omheen @abtje, dat coöperaties naar de markt kijken vanuit de gedrevenheid een zo hoog mogelijke melkprijs te realiseren, terwijl de particulieren geluiden laten horen om de prijs juist laag te houden.

  • poldes

    mozes,
    als FC geen last van particulieren bedrijven had; zou het dan beter zijn?

  • alco1

    Hoe je het ook wend of keert.
    Het is goed dat ze er allebei zijn.
    Coöperaties hebben het doel een zo hoog mogelijk melkprijs te halen, zonder winstbelang.
    Bij particulieren staat winst voor hen zelf en aandeelhouders wel op een voetstuk.
    Coöperaties worden geactiveerd door de de hijgende particulieren in hun nek.
    En particulieren kunnen het niet te bont maken, want hun boeren horen de prijzen van de coöperaties ook.

  • abtje

    @Alco Het optimum is dat particulieren en de coops beide 50 procent marktaandeel bezitten, Dan zijn beide scherp en doen beide hun uiterste best. Als een coop echter al 80% bezit is die druk om goed te presteren weg. Dan gaat de energie die in de concurrentie hoort te zitten verslappen en gaan ze op andere dingen focussen. Niet de verwaarding is dan belangrijk, nee, de gemakzucht slaat toe. Dan gaat men de aandacht verleggen naar bijzaken die dan opeens hoofdzaak worden.
    Ze gaan de leden tegen elkaar uitspelen en al die andere streken uithalen die hier vaak besproken worden.

    Danone weet echter wel goed te verwaarden, maar daar hebben ze het probleem andersom. Geen concurrentie van een sterke coop.
    Ook daar is de gouden 50/50 regel niet behaald.
    In beide gevallen zijn de melkleveranciers de dupe ...

  • alco1

    Terugloop van 50 % naar 45 % of 80 % terug naar 75 % geeft voor mij hetzelfde signaal.
    Dat particulier nu maar 20 % heeft kun je ook uitleggen dat zij teveel aan zichzelf gedacht hebben.

  • abtje

    Particulier heeft geen 20 % Alco. In die 20 % zitten ook coops, simpel gezegd alles wat geen Fc is, dus ook nog de spotmarkt.
    En als die grote reus zes weken voor de rest uit gaat roepen wat ze gaan uitbetalen weet jij ook wel dat dat niet echt concurrerend werkt.
    Die passen de prijs aan, sommige er iets boven, anderen er onder. Dat is dus meer boeren beduvelen met elkaar dan concurreren.

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.