Rundveehouderij

Nieuws 7309 x bekeken 24 reacties

Exportverbod nuka's naar bestemmingen verder dan 8 uur rijden

De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) verbiedt vanaf 21 december dit jaar de export van nuchtere kalveren (nuka's) naar bestemmingen die verder zijn dan 8 uur rijden. Er is de laatste tijd een toename geconstateerd van dit soort lange afstandstranssporten.

Bevindingen van dierenartsen uit het veld leren volgens de NVWA dat er voor deze jonge kalveren geen geschikt drinksysteem aanwezig is op de wagens. Hierdoor zou niet aan de Europese eisen van transport worden voldaan. Wat dit voor de import van kalveren uit landen verder dan 8 uur rijden betekent, is nog niet duidelijk. Wel laat een NVWA-woordvoerder weten dat het toezicht op dit soort importen wordt verscherpt. Ook zijn buitenlandse autoriteiten geïnformeerd over de Nederlandse maatregel. Zij moeten volgens de NVWA immers ook aan de Europese transporteisen voldoen.

Extra druk op de markt

Arjan van Mourik, voorzitter van de sectorcommissie Kalverhandel, betreurt het door de NVWA genomen besluit. Het nieuws verrast hem niet, gezien een recente televisie-uitzending. Wat betreft genoemde export gaat het vooral om kruislingkalveren die worden afgemest in landen als Spanje en Italië. Een verbod op deze export zal volgens Van Mourik resulteren in extra druk op de markt. Hij begrijpt het besluit niet, aangezien er volgens hem wel degelijk wagens met drinkinstallaties bestaan die aan gestelde eisen voldoen. Hij verschilt daarin duidelijk van mening met de NVWA.

NVWA: geen geschikte drinkvoorzieningen

Volgens de NVWA zijn er op dit moment geen wagens met geschikte drinkvoorzieningen voor jonge kalveren. De meeste nuka's gaan op transport als ze tussen de 14 en 30 dagen oud zijn. Kalveren van deze leeftijd hebben een zuigreflex en de in het vervoermiddel aanwezige drinknippels zijn hiervoor niet geschikt. Speenemmers of rechtstreeks uit de emmer laten drinken is eigenlijk de enige manier waarop deze jonge kalveren gedrenkt kunnen worden.

Het is echter praktisch niet mogelijk om op deze wijze alle kalveren in een vervoermiddel te laten drinken, zo geeft de NVWA aan. Daarom worden aanvragen voor exportcertificering voor lange afstandstransporten van nuka's voorlopig niet meer in behandeling genomen. Dit geldt voor alle kalveren tot 2 maanden oud.

Laatste reacties

  • Dutchdairy

    Hoe moet dat nou ? Bij mij op de boerderij krijgen ze met een interval van 12 uur zuipen?? Ben ik nu ook strafbaar?

  • Nick1983

    Nog ff en je bent als boer verplicht om een automatisch drink systeem te hebben, zodat de kalveren de hele dag warme melk kunnen drinken...

  • henver1

    Gaat hierdoor nu dan de kalverprijs omhoog of omlaag?

  • jaap69

    transport van jonge kalveren naar landen als spanje is ook te zot. in spanje zijn ook kalveren beschikbaar.
    transport en gezeul met dit soort jonge kalveren dwars door europa moet anders. 12 uur in een rustige stal of 12 uur in de stress op een vrachtwagen is een heel verschil.
    toeval deze week een foutmelding gehad met een kalf door de exporteur, kalf zat dus al in spanje. maw maandag middag naar de markt, dinsdag naar de export locatie en dan 24 uur op transport naar spanje en dat met een kalf van 2 weken oud

  • mtseshuis

    @henver, wat denk je? Zou wel fijn zijn dat ze importkalveren dezelfde restrictie geven, dan zal de maatregel meevallen. @jaap69, en wat dan nog? Als er teveel uitval is of zieke/zwakke kalveren in Spanje/Italië aankomen is het toch veel te duur? Hoe moet dat dan met biggenexport en import? Deugt toch ook niet?
    Worden zwartbonte prijzen als de kruislingen niet meer geëporteerd kunnen worden naar genoemde landen..

  • kschouten

    Er zit nog een verzamelslag voor dit transport in totaal meer dan 24 uur .Al die tijd niet drinken is lang. Dit zal weer een drukkend effect hebben op de blauwe kalverenprijs. Deze export ontlaste de binnenlandse markt van blauwe kalveren.

  • Vhouder

    ik denk dat degene die dit verzonnen heeft teveel had gedronken maar dan geen melk

  • Marco22

    Das helemaal mooi export stil leggen maar import daar weet de NVWA zo gauw geen raad mee. Ja je kunt ze moeilijk terug sturen. En als Nederland moeilijk gaat doen kunnen die andere landen dat ook. Dus. Vrij verkeer van goederen en diensten. Keer op keer blijkt weer dat Nederland braafste jongetje van klas.

  • lammetje

    ze kunnen beter de import verbieden. komen dr ook geen ziektes binnen

  • nuka

    De NVWA staat boven de Europese transportverordening.

  • rub2

    Dom volk, slaan weer eens volledig de plank mis. Je begint eerst met een import verbod voor langere rijtijden. Maar nee, de kalveren mogen er niet meer uit maar importeren ach dat zien we nog even door de vingers...... met als gevolg? Meer nukas in Nederland dus prijzen die nog belabberder worden. Over de rug van de hardwerkende agrarisch ondernemers het braafste jongetje van de klas uit hangen.

  • kiepel

    Zie kansen.
    Misschien wordt het heel rendabel om kalveren 2 maanden goed te verzorgen en ze zo een sterke start te geven voor de buitenlandse afmesters.

  • Wij als Nederlandse kalverhouders zijn ook zeker bereid om een goede prijs te betalen ! 4 voorwaarden 14 tot 21 dagen oud . Eerste dag 6 liter biest, en minimaal 50 kg bij afleveren en geen penicillinemelk voeren (voor de zuinigen onder ons.)

  • robbies

    en wat zijn jullie dan bereid om extra te betalen?? 2 tientjes?

  • farmerbn

    De moslims drinken ook niet tijdens hun vasteperiode van zonsopkomst tot zonsondergang. Is soms wel 16 uur. Is dat toegelaten?

  • ruyterhoeve

    Te zot voor woorden. Nvwa maakt meer kapot dan je lief is. Alle vrachtauto's met type 2 goedkeuring mogen langeafstandstransporten uitvoeren volgens de regels die de EU heeft opgesteld. Dus nu zijn al die auto's ineens niet meer geschikt.?? Ter verduidelijking: export van de desbetreffende kalveren gaat als volgt, eerst verzamelen op EVP (kalf heeft in de ochtend bij de melkveehouder nog gedronken) kalveren laten drinken voordat ze worden geladen,keuring tbv export, laden en dan naar de rustplaats rijden (ongeveer 8 uur rijden) lossen en de kalveren 2x laten drinken (12 uur interval) en 24 uur rust, daarna laatste stuk van de reis. Aangekomen op bestemming krijgen ze gelijk weer te drinken. Het enige wat de Nvwa doet is het om zeep helpen van de agrabusiness. Ontmoedigen en frustreren is hun devies. Petje af voor al die gezinsbedrijven die vee houden,verhandelen,verzamelen,transporteren (en dus niet slepen) en hun stinkende best doen onder het Nvwa-bewind.

  • NVWA MAAKT ALLES KAPOT

  • buitenok

    De Nvwa heeft nog niet in de gaten dat ze ook van ons vreten

  • koeboertje

    Ruyterhoeve , een chaufeur moet zich ook aan de rijtijdenwet houden ,hoe doen jullie dat dan , 2 chauffeurs op een auto ?

  • boerbarg

    Wat dit voor de import van kalveren uit landen verder dan 8 uur rijden betekent, is nog niet duidelijk

    sukkels

  • kip

    NVWA helpt de hele agrarische sector naar de klote!

  • mtseshuis

    Als ik de nVWA was, zou ik nou veeeel meer controleren op die zware misdadigers: boeren, handelaren, dierenartsen etc in de agrarische sector! Als ze bij bosjes omvallen kunnen ze zelf ook met de vut, want dan valt er niks meer te controleren.
    Tjongejonge, het is wel heel slim met dat volk... De lage prijzen (lees markt vraag en aanbod) kosten ons niet de kop, maar dit soort overbodige en overijverige clubs.
    @meiberg: U zou zeker de enige zijn die netjes een goede prijs voor de kalveren betaalt als de rest lekker met de sterk overvoerde mark meezakt. 1 schrale troost: Er komen vanzelf minder kalveren als de NL boeren vanaf 1 januari as flink moeten gaan inkrimpen om aan de fosfaatrechten te voldoen...

  • vandenbrand

    boerbag,volgens horen zeggen, import verder dan 8 uur gaat gewoon door.

  • ruyterhoeve

    @koeboertje, idd 2 chauffeurs.
    Inmiddels wel duidelijk wat de toegevoegde waarde is van veehandelaren. Export onmogelijk en de prijs keldert.

Laad alle reacties (20)

Of registreer je om te kunnen reageren.