Foto: Mark Pasveer RundveeNieuws

Veehandel vindt exportverbod nuka’s ‘overval’

Onterecht en onrechtmatig: zo oordeelt de vleeskalversector over NVWA-verbod op nuka-export bij rijtijden boven 8 uur.

Het exportverbod dat de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) vanaf 21 december heeft ingesteld voor nuchtere kalveren (nuka’s) naar bestemmingen verder dan 8 uur rijden, is onterecht en onrechtmatig. Dit menen organisaties en handelaren in de vleeskalversector.

Nuka-exportverbod ‘is overval door NVWA’

De organisaties in de vleeskalversector zien het nuka-exportverbod als een overval, omdat in deze periode weinig meer valt af te stemmen. Het verbod werd vrijdagmiddag bekendgemaakt en deze week zijn bijna alle overlegpartners bij de overheid vrij.

‘Waarom export stilleggen en niet de import? En waarom nu opeens?’

Een grote kalverhandelaar verwoordt de verbazing hierover aldus: “De wagens waarmee kruislingkalveren (daar gaat het in de praktijk om; red.) naar met name Spanje worden geëxporteerd, zijn dezelfde als waarmee kalveren van verder afgelegen bestemmingen worden geïmporteerd. Waarom wordt dan de export stilgelegd, en de import niet? En waarom nu opeens?”

NVWA: wij hebben geen invloed op transportvergunningen andere landen

De NVWA verklaart desgevraagd dat ze strenger gaat controleren op import van nuka’s uit verre bestemmingen. Daarbij zal met name gekeken worden naar de aanwezigheid van drinkvoorzieningen. De vergunningen voor deze transporten zijn afgegeven door het land van herkomst, daar heeft de NVWA geen invloed op, aldus de woordvoerder.

EU-transportverordening

De verwijzing naar een bijlage uit de Europese transportverordering (1/2005), ter motivering van het verbod, biedt op dit punt geen uitkomst. Daar staat niets te lezen over de specifieke plaatsing of hoogte van drinkvoorzieningen. Wel zijn er praktijkregels waaraan transporteurs zich dienen te houden.

De NVWA stelt een verbod in op een moment dat bijna alle overlegpartners bij de overheid vrij hebben.

NVWA: ‘Geen geschikte drinkvoorziening voor dieren’

Volgens de NVWA zijn er momenteel geen wagens met geschikte drinkvoorzieningen voor jonge kalveren. De meeste nuka’s gaan op transport als ze tussen de 14 en 30 dagen oud zijn. Deze kalveren hebben een zuigreflex en de aanwezige drinknippels zijn hiervoor niet geschikt. Speenemmers of rechtstreeks uit de emmer laten drinken is eigenlijk de enige geschikte wijze van drenken.

‘Wel degelijk wagens met geschikte drinkinstallaties’

Arjan van Mourik, voorzitter van de sectorcommissie Kalverhandel bij Vee & Logistiek, betreurt het NVWA-besluit. Volgens hem bestaan wel degelijk wagens met drinkinstallaties die aan de eisen voldoen.

Beheer
WP Admin