Rundveehouderij

Nieuws 8106 x bekeken 20 reacties

NMV: Stichting Weidegang lijkt spoor bijster

De Stichting Weidegang lijkt het spoor behoorlijk bijster. Dat zegt Harm Wiegersma, voorzitter van de Nederlandse Melkveehouders Vakbond.

De stichting is volgens hem opgericht om in Nederland zoveel mogelijk koeien in de wei te houden. Niet om buitenlandse bedrijven te helpen, door hen vanaf 1 januari 2016 toe te staan het weidemelklogo te gebruiken. Hij vermoedt dat er druk door de retail is uitgeoefend. "Maar ik begrijp niet dat een stichting, waar de sector tonnen in investeert, hiervoor zwicht. Als de retailers zich niet kunnen vinden in de doelstelling van het Convenant Weidegang, dan moeten ze gewoon vertrekken." Wiegersma vindt dat het bestuur bij zichzelf te rade moet gaan. "Kunnen we zo nog wel verder?"

Besluit van DB

Kees-Jaap Hin, secretaris bij de Stichting Weidegang, herkent zich niet in de kritiek. Het gaat volgens hem om een besluit van het dagelijks Bestuur (DB), in reactie op vragen vanuit de retail. In het DB zijn de Nederlandse Zuivel Organisatie, FrieslandCampina, LTO en de Dierenbescherming vertegenwoordigd.

Goed geborgd op de markt

Van 'zwichten' voor de druk vanuit de retail is volgens Hin geen sprake. Wel dreigden de supermarkten voor hun private label-zuivel een eigen weidemelklogo op de markt te brengen. De stichting wil graag dat de retail ook voor private label-zuivel gebruik blijft maken van haar weidemelklogo. Weidezuivel zou op die manier betaalbaar moeten blijven.

Daarbij is het volgens Hin van groot belang dat weidemelk goed geborgd op de markt blijft komen. "We willen daar zoveel mogelijk grip op houden."

Dezelfde criteria

Ook in Duitsland wordt weidegang volgens hem een steeds groter thema. Zo heeft Arla in Duitsland eigen weidezuivel op de markt gebracht. Arla hanteert ook een definitie van minimaal 120 dagen, 6 uur per dag weidegang.

Voor de Nederlandse zuivel is het volgens Hin van groot belang dat in landen om ons heen dezelfde criteria worden gehanteerd. Op die manier kan nu al kaas van Nederlandse weidemelk ook in het buitenland verkocht worden als weidezuivel.

Kennisverspreiding

Hij benadrukt dat de subsidie die via ZuivelNL naar Stichting Weidegang vloeit, niet wordt ingezet voor de borging van weidezuivel, maar voor kennisverspreiding wat betreft weidegang. De borging wordt voor 100% uit de contributie betaald door deelnemende zuivelbedrijven. Dat geldt straks ook voor nieuwe buitenlandse partijen.

Ultimatum

Cono Kaasmakers, een van de deelnemers aan het convenant, laat weten achter het besluit van het DB te staan. Operationeel directeur Wim Betten bevestigt de lezing van Hin. Een aantal supermarkten maakte al gebruik van een eigen weidemelklogo. De retailers die nog wel van het 'oorspronkelijke' logo van Stichting Weidegang gebruik maken stelden een ultimatum: het toelaten van buitenlandse zuivel onder dit weidemelklogo, of volledig stoppen met het gebruik van het logo op hun eigen zuivelproducten. Volgens Betten is het nu aan de Nederlandse zuivel de taak te zoeken naar andere aspecten om zich mee te onderscheiden.

Duidelijke communicatie

Ook wijst hij op het belang van duidelijke communicatie. Retailorganisatie Superunie dreigde in dit geval met een derde weidemelklogo op de markt te komen. De consument moet niet verdrinken in een te breed scala aan logo's voor weidemelk.

Meer lezen over de visie van de NMV op de melkveehouderij? Lees het interview dinsdag in weekblad Boerderij.

Laatste reacties

  • farmerbn

    In het begin van het artikel ontkent Hin te zijn gezwicht en daarna geeft hij het toe. Om te voorkomen dat er meer weidemelklogo's komen hebben ze dus dit toegelaten. Om niet overbodig te zijn (en het baantje kwijt te raken) hebben ze toegegeven. Stichting weidegang kan zich opdoeken want ze zijn nu dus helemaal niet meer nodig. Er is weidemelk zat.

  • mr

    Weer een prachtig voorbeeld van je eigen in je voet schieten. Geef de Retail maar weer alle macht. Nu kunnen ze ongezien weer overal hun melk vandaan halen voor de laagste prijs met het bekende logo. Dan ook nog zeggen dat weide zuivel op die manier betaalbaar moet blijven. Het moet toch juist duurder zijn om uiteindelijk een paar centjes meer bij de boer te krijgen voor al het extra werk en minder efficiënte bedrijfsvoering!

  • Zuperboer

    De retail is gewoon baas.

  • haj146

    Het ontslag maar vast aanvragen voor deze heren. Schandalig. Het moet betaalbaar blijven zegt hij dan. Het is toch bedoeld om een hogere prijs voor de boer te realiseren. Zitten er alleen voor eigen zak

  • robbies

    Hier maakt de Stichting Weidegang de traditionele fout die de agrarische sector altijd maakt. Door anderen gebruik te laten maken van het logo, devalueert de waarde van het product. Waarom zijn bedrijven er op gebrand om hun merkrecht te houden? Precies om verwarring te voorkomen. Gebruik de beschikbare budgetten om promotie te maken voor de Nederlandse weidezuivel. Investeer in promotie van het logo en maak bekend dat alléén producten met het weidegang-logo afkomstig is van Nederlandse weidezuivel. Zo worden we weer een bulkproduct en geven we de toegevoegde waarde weer weg...

  • info36

    Die Hin kunnen ze naar de maan lanceren. Betaalbaar blijven zegt hij, schandalig zulke uitspraken! Melk kost voor de consument al helemaal niets!

  • beeldman
    Panellid

    Als het weidemelk-logo zo'n sterk merk is, dan hadden de supers er niets mee gewonnen om een eigen logo te hanteren. Zeker niet als er meerdere super verschillende logo's gaan voeren. Nee, dan zou JUIST het originele weidemelklogo er uit springen. Zeker als er door een organisatie als de dierenbescherming en ook de leveranciers van weidemelk benadrukt wordt dat dit het logo is die de lading dekt. Want het probleem is niet dat er niet genoeg weidemelk is, nee het probleem is dat de supers het ergens anders willen inkopen. Voor minder waarschijnlijk......

  • Jaap39

    Temeer reden om van Nederlandse zuivelsector een merk te maken. De term 'Nederlands' is een belangrijk onderscheidend aspect. Dat moeten we wereldwijd blijven uitdragen. Dus niet meer Nederlandse melk in buitenlandse handen laten komen.

  • mtseshuis

    Hou er maar mee op, heeft geen zin meer zo. Ik geef Jaap39 gelijk, de NL vlag moet GROOT op een pak NL zuivel staan, zodat ieder weet dat het hier weg komt (of niet)...

  • mkastelein@hetnet.nl

    Klopt, Nederlandse zuivel kun je alleen hier maken. Dat merk(logo) kunnen ze nooit in het buitenland gaan maken.

  • PetervanKempen

    Een ding is duidelijk, die Stichting is niet op de hand van de nederlandse boer en gaat nu zijn eigen politieke leventje leiden , dat heeft Wiegersma goed gezien.
    NEDERLANDSE weidemelk dat had dus goed moeten worden vastgelegd als promotie doel . Nu zit er niets anders op dan die lui te laten voor wat ze zijn, opportunisten.
    Dat van die vlag op het pak, goed idee net als wijn, de streek en zelfs de cooperatie en boer erbij dat geeft een binding. Welke klant zit op weidemelk uit argentinie te wachten?

  • putten

    je word gewoon bedonderd waar je bij staat

  • Sjaak

    Wiegersma vertoont puberaal gedrag....
    Dit was te verwachten en hoort ook bij de vrije markt.
    Sterker nog; als gevolg van deze aktie zal het niet lang meer duren of weidegang wordt de norm. Toeslagen komen te vervallen en de discussie gaat dan over de afzet van 'stalmelk' en wat dat gaat kosten...

  • Farmer4life2

    Belachelijk natuurlijk. Ik snap dat stichting weidegang niet buiten spel gezet wil worden....

    Maar dit is treurig. Alle koeien kunnen wel op stal blijven. Want de 1 cent weidegang premie compenseert net de lagere vet gehaltes.

    De verloren liters aan het einde van het weideseizoen etc

  • Marco22

    Gooi die weidemelk dan maar in de prullenbak.
    Dit geeft toch denken hoeveel macht retail heeft en zo weinig de zuivel. Retail kan goedkope niet geborgde "weidemelk" uit buitenland halen en door nederlandse boeren betaalde label op plakken.
    Dan ben je als ZuivelNL geen knip voor de neus waard als wat in handen hebt en het zo weggeeft.
    Waar blijft die Pijenenkoek mentaliteit?
    En zo'n convenant ook dat is toch een wasssen neus zolang er 1 partij (boeren) moet betalen en de anderen met de eer en de euro gaan strijken. bah

  • zon

    Vooral lid blijven van de LTO,het begint toch echt op te vallen hoe anti-boer de LTO geworden is.

  • HJ O R

    LTO is niet anti boer, ze zijn gewoon helemaal niets, hebben geen leider en geen visie, weten vaak niet waar het over gaat en/ of zitten te slapen.
    Later proberen ze ons dan wijs te maken er het beste uit gesleept te hebben.
    Begrijp nog steeds niet dat er sukkels zijn die hiervoor contributie betalen, maar ja de zogenaamde bestuurders moeten natuurlijk ook eten.

  • De Waard

    Waardeloze organisatie die hele LTO. Daar heb je dus als boeren totaal niks aan. Blij dat ik daar met mijn bedrijf niet jaarlijks 1000 euro (omgerekend!) contributie aan betaal.

  • Noordam2

    melkboeren, droom lekker verder over logo's en dergelijke.
    melk is melk, is wit en zit in een pak! denken jullie nu echt dat de consument eerst gaat kijken welk logo er op staat?
    die ziet van de bomen het bos niet meer. Afschaffen alle logo's, lever gewoon een goed product zonder toeters en bellen en zorg dat je kostprijs laag genoeg is om te blijven bestaan!!!!!! Zo simpel kan het zijn!

  • landboer

    Noordam DOC er?

Laad alle reacties (16)

Of registreer je om te kunnen reageren.