Foto: Bert Jansen RundveeNieuws

NMV: Stichting Weidegang lijkt spoor bijster

De Stichting Weidegang lijkt het spoor behoorlijk bijster. Dat zegt Harm Wiegersma, voorzitter van de Nederlandse Melkveehouders Vakbond.

De stichting is volgens hem opgericht om in Nederland zoveel mogelijk koeien in de wei te houden. Niet om buitenlandse bedrijven te helpen, door hen vanaf 1 januari 2016 toe te staan het weidemelklogo te gebruiken. Hij vermoedt dat er druk door de retail is uitgeoefend. “Maar ik begrijp niet dat een stichting, waar de sector tonnen in investeert, hiervoor zwicht. Als de retailers zich niet kunnen vinden in de doelstelling van het Convenant Weidegang, dan moeten ze gewoon vertrekken.” Wiegersma vindt dat het bestuur bij zichzelf te rade moet gaan. “Kunnen we zo nog wel verder?”

Besluit van DB

Kees-Jaap Hin, secretaris bij de Stichting Weidegang, herkent zich niet in de kritiek. Het gaat volgens hem om een besluit van het dagelijks Bestuur (DB), in reactie op vragen vanuit de retail. In het DB zijn de Nederlandse Zuivel Organisatie, FrieslandCampina, LTO en de Dierenbescherming vertegenwoordigd.

Goed geborgd op de markt

Van ‘zwichten’ voor de druk vanuit de retail is volgens Hin geen sprake. Wel dreigden de supermarkten voor hun private label-zuivel een eigen weidemelklogo op de markt te brengen. De stichting wil graag dat de retail ook voor private label-zuivel gebruik blijft maken van haar weidemelklogo. Weidezuivel zou op die manier betaalbaar moeten blijven.

Daarbij is het volgens Hin van groot belang dat weidemelk goed geborgd op de markt blijft komen. “We willen daar zoveel mogelijk grip op houden.”

Dezelfde criteria

Ook in Duitsland wordt weidegang volgens hem een steeds groter thema. Zo heeft Arla in Duitsland eigen weidezuivel op de markt gebracht. Arla hanteert ook een definitie van minimaal 120 dagen, 6 uur per dag weidegang.

Voor de Nederlandse zuivel is het volgens Hin van groot belang dat in landen om ons heen dezelfde criteria worden gehanteerd. Op die manier kan nu al kaas van Nederlandse weidemelk ook in het buitenland verkocht worden als weidezuivel.

Kennisverspreiding

Hij benadrukt dat de subsidie die via ZuivelNL naar Stichting Weidegang vloeit, niet wordt ingezet voor de borging van weidezuivel, maar voor kennisverspreiding wat betreft weidegang. De borging wordt voor 100% uit de contributie betaald door deelnemende zuivelbedrijven. Dat geldt straks ook voor nieuwe buitenlandse partijen.

Ultimatum

Cono Kaasmakers, een van de deelnemers aan het convenant, laat weten achter het besluit van het DB te staan. Operationeel directeur Wim Betten bevestigt de lezing van Hin. Een aantal supermarkten maakte al gebruik van een eigen weidemelklogo. De retailers die nog wel van het ‘oorspronkelijke’ logo van Stichting Weidegang gebruik maken stelden een ultimatum: het toelaten van buitenlandse zuivel onder dit weidemelklogo, of volledig stoppen met het gebruik van het logo op hun eigen zuivelproducten. Volgens Betten is het nu aan de Nederlandse zuivel de taak te zoeken naar andere aspecten om zich mee te onderscheiden.

Duidelijke communicatie

Ook wijst hij op het belang van duidelijke communicatie. Retailorganisatie Superunie dreigde in dit geval met een derde weidemelklogo op de markt te komen. De consument moet niet verdrinken in een te breed scala aan logo’s voor weidemelk.

Meer lezen over de visie van de NMV op de melkveehouderij? Lees het interview dinsdag in weekblad Boerderij.

Beheer
WP Admin