Rundveehouderij

Nieuws 1488 x bekeken

Zorg Fonterra over Europese opmars in China

Verlies van marktaandeel op de Chinese markt voor babyvoeding en zuivelingrediënten aan Europese concurrenten is een van de grootste zorgen voor het Nieuw-Zeelandse zuivelbedrijf Fonterra.

Dit zei topman Theo Spierings maandag op de China Business Summit.

Spierings ziet dat Europese concurrenten de laatste jaren steeds meer succes hebben op de Chinese markt en aandeel afpakken van Fonterra. De twee grootste Europese exporteurs van babyvoeding (en babyvoedingsingrediënten) zijn Nederland en Ierland.

Omzet in China verhogen

Fonterra wil daarom in het tegenoffensief. De omzet in China moet in de komende 5 jaar omhoog van $5 miljard naar $10 miljard. Dat moet onder meer gebeuren door zich te concentreren op afzet van babyvoeding en ingrediënten in de middelgrote Chinese steden. Net als onder meer FrieslandCampina, wil Fonterra daarbij ook meer gebruik maken van internethandel.

Imago zuivelland Nieuw-Zeeland

Over de toenemende Chinese investeringen in de Nieuw-Zeelandse zuivel maakt Spierings zich geen zorgen. Dat is juist positief, meent hij. Ze helpen om het imago uit te dragen van Nieuw-Zeeland als zuivelland bij uitstek.

Of registreer je om te kunnen reageren.