RundveeNieuws

Wakker dier zet campagne tegen ‘foute kazen’ voort

Amsterdam – Wakker Dier heeft de campagne tegen de wat zij ‘foute kazen’ noemen, voortgezet. Onder ‘foute kaas’ verstaat Wakker Dier kaas waar (deels) stalmelk in zit.

De campagne is deze zomer gestart, maar nadat de Reclame Code Commissie Wakker Dier op de vingers tikte omdat de consument uit die spot kon denken dat het om kaas ging die volledig van stalmelk wordt gemaakt, trok de actiegroep de radiospot terug.

Wakker Dier richtte zich toen op Maaslander en Old Amsterdam. Nu is er een nieuwe radiospot voor deze campagne en richt de actiegroep zich op Maaslander en Leerdammer.

Convenant Weidegang

Maaslander en Leerdammer conformeren zich aan het Convenant Weidegang. Het bedrijf Westland, eigenaar van het merk Maaslander, koopt de melk in bij een zuivelcoöperatie. Naar eigen zeggen wordt in de Maaslander-kaas gemiddeld 20 procent stalmelk en dus 80 procent weidemelk gebruikt. Leerdammer is een kaas van het bedrijf Groupe Bel. Die koopt de melk wel direct van de boer, zowel van boeren die de koeien beweiden als van boeren die de koeien altijd op stal houden. Leerdammer is volgens de producent gemaakt met 33 procent stalmelk.

‘Weidemelklogo minimumvereiste’

Juist omdat er erg veel melk nodig is om kaas te maken, vindt Wakker Dier dat weidegang en het daarbij behorende weidemelklogo een minimumvereiste voor alle kaasmerken zou moeten zijn. Op de website van Wakker Dier staat een overzicht van kazen met en zonder weidemelklogo.

Beheer
WP Admin