RundveeNieuws

Melkveesector Nieuw-Zeeland moet veranderen

Hamilton – De Nieuw-Zeelandse melkveehouders moeten veranderen. Anders hebben ze over 30 jaar geen markt meer. Dat betoogde Ian Proudfoot, verantwoordelijk voor de agrarische tak van accountantskantoor KPMG.

Hij zei dit tijdens het congres van de International Federation of Agricultural Journalists (IFAJ) in Hamilton (Nieuw-Zeeland).

Handelsgrenzen vervagen

De handelsgrenzen vervagen tussen de diverse continenten. De samenwerkende sociale ondernemers, die werken aan dierenwelzijn en milieu, zullen steeds meer markt krijgen ten koste van de Fonterra’s van deze wereld.

Chinese vraag is ‘game changer’

Nieuw-Zeeland is sterk in melk, met name melkpoeder, maar de Chinese consument vraagt verse consumptiemelk. Die veranderende Chinese vraag is een ‘game changer’. Daar moet de sector op inspelen. Investeren in marketing, merken opbouwen in verse melk en in contact komen met de consument. “Ik hoop dat de Nieuw-Zeelandse melkindustrie nooit meer een poederfabriek bouwt”, aldus Proudfoot. Ook melkveehouders moeten zich hier van bewust zijn. “De waardeketen loopt niet van boerderij tot fabriekspoort, maar tot aan de consument.”

Producten online bestellen

De beschikbaarheid van producten gaat veranderen door veranderende retail. Mensen gaan straks niet meer naar de supermarkt, maar bestellen hun producten online. Je moet dan als leverancier wel op de bestellijst komen. Vervalsing, leveren onder valse naam, zal toenemen. Zo gaat nu al tien keer zoveel manuka-honing wereldwijd over de toonbank als het Nieuw-Zeelandse bedrijf produceert.

Niet één Chinese markt, maar vele regio’s

Globale markten zullen veranderen in ‘communities’. Zo is er niet één Chinese markt maar zijn er 430 regio’s met elk hun specifieke vraag. Doel moet dus niet zijn 40 miljoen mensen van melk en melkproducten te voorzien maar een klein deel van het voedselpakket van twee miljard mensen te dekken.

Vergrijzing en verstedelijking

De ‘silver consumers’, ouder dan 60, vormen in 2030 30 procent van de wereldbevolking. Daarnaast is er nog steeds een immense trek naar de stad gaande. Elke dag 1,5 miljoen mensen, dat is jaarlijks een stad als Sjanghai erbij. Op die twee trends verandert de voedselvraag sterk. Daar moeten producenten van voedsel op inspelen.

Beheer
WP Admin