RundveeNieuws

FrieslandCampina wil naar 2 miljard omzet China

Beijing – FrieslandCampina wil zijn omzet in China laten groeien tot €2 miljard in 2020. Dat meldt de China Daily. Volgens hoogste baas Roelof Joosten is China over 4 jaar goed voor 10 tot 15 procent van de totale omzet.

China is momenteel FrieslandCampina’s belangrijkste groeimarkt. Dit jaar komt naar verwachting de omzet in China al uit op €1 miljard, grofweg 10% van de totale omzet. Ongeveer 60% van deze omzet wordt gerealiseerd met de verkoop van babyvoeding onder het merk Friso, zo geeft directeur FrieslandCampina China, James Chiu, aan. 25 tot 30% van de omzet komt uit verkoop van ingrediënten aan grote zuivel- en frisdrankondernemingen in China. De laatste 10% komt uit de verkoop van overige zuivelproducten als kaas en room.

Nog veel te winnen in China

Volgens beide topmannen is er wat betreft de zuivelmarkt nog veel te winnen in China. In Nederland ligt de gemiddelde zuivelconsumptie per jaar op 350 liter melk, in China op 25 liter melk.

Dit jaar is FrieslandCampina in China ook gestart met de verkoop van lang houdbare melk onder het merk Friesche Vlag. De 1-liter en 200-milliliterverpakkingen worden aangeboden op een online platform. Volgens Chiu wordt in China meer dan de helft van de houdbare melk via dit soort platforms verkocht.

Babyvoeding van Friso

Eind dit jaar komt de zuivelonderneming met een nieuwe variant babyvoeding onder het merk Friso en brengt het, samen met zijn joint-venture partner Huishan Dairy, een nieuw merk babyvoeding op de markt. De Chinese overheid eist samenwerking met een lokale zuivelonderneming als buitenlandse zuivelbedrijven actief willen zijn op de Chinese markt.

Beheer
WP Admin