RundveeNieuws

Meer omzet, lagere winst FrieslandCampina

Amersfoort – De omzet van FrieslandCampina is in het eerste halfjaar van 2014 met 3,5 procent gestegen tot €5.713 miljoen.

De winst daalde met 36,6 procent naar €104 miljoen. Oorzaken zijn margedruk bij de bulkproducten en valutaschommelingen.

De laatste kostten netto €44 miljoen. Ongeveer de helft daarvan kwam voor rekening van de Indonesische markt.

De leden waren echter goed af met een stijging van de pro-forma melkprijs over het eerste halfjaar met 9,1 procent naar €44,19 per 100 kilo melk. Deze prijs is dus inclusief prestatietoeslag en obligaties). In september ontvangen ze bovendien voor het eerst een interim-nabetaling van 82,5 cent per 100 kilo melk. Dat is driekwart van de pro-forma nabetaling over het eerste halfjaar (€1,10).

In alle vier divisies stonden de resultaten onder druk, maar in bijvoorbeeld kindervoeding en op diverse markten was er nog wel groei. De verkopen in China, HongKong en de Filipijnen vertoonden de sterkste groei. Ook de afzet van kindervoeding groeide goed door, met 4,2 procent volumegroei. Minder ging het in Europa, Indonesië, Vietnam en Nigeria. Ook verkopen van merkkazen daalden en de kaasexport naar Rusland zakte terug, al had FrieslandCampina in het eerste halfjaar van 2014 nog geen last van het Russische embargo.

CEO Cees ’t Hart kijkt met gemengde gevoelens terug: “De combinatie van een sterke euro, een hoge melkprijs, een daling in de afzet in enkele Aziatische markten en de algemene politieke onrust speelden ons in het eerste halfjaar van 2014 parten. Toch  is de omzet verder toegenomen door hogere verkoopprijzen. In de consumentenmarkt heeft kindervoeding het goed gedaan.”

Door de vele onzekerheden over de wereldmarkt, waagt FrieslandCampina zich niet aan verwachtingen voor de rest van het jaar.

Hoe het tweede halfjaar van 2014 in grote lijnen zal verlopen, wil en kan ook Kees Gielen, financieel directeur (CFO) van FrieslandCampina niet overzien. Wel constateert hij “een enorme volatiliteit” in de markten.

Het precieze effect van het exportverlies naar Rusland kan hij nog niet inschatten, wel prijst hij zich gelukkig dat FrieslandCampina op tijd de juiste schadebeperkende maatregelen heeft genomen. “De avond voordat het Russische verbod kwam, bespraken we diverse noodplannen. Van het meeste vergaande zeiden we: ‘Laten we hopen dat het niet nodig is.'” De volgende dag was het bedrijf wel voorbereid.

Voorlopig zal FrieslandCampina voorzichtig opereren. “Voor zover we dat al niet deden. We zijn een zakelijk conservatieve onderneming, maar nu zullen we zeker geen onnodige risico’s nemen,” aldus Gielen.

Somber is hij evenwel niet. “Er blijft mondiaal een gat bestaan tussen vraag en aanbod. Ook in China, al groeit de veestapel daar iets sneller dan gedacht. Op lagere termijn zijn we optimistisch over de garantieprijs.”

Een overzicht van alle melkprijzen vind je op boerderij.nl/markt.

Beheer
WP Admin