RundveeNieuws

Frans kaasbedrijf vreest gevolgen Russisch embargo

Viroflay – He Franse kaas- en zuivelbedrijf Bongrain heeft weliswaar een uitstekend eerste halfjaar achter de rug, maar waarschuwt dat de resultaten de rest van 2014 onder druk staan door het Russische handelsembargo. Bovendien blijft Bongrain last houden van de hoge melkprijzen en de economische tegenwind in Europa.

Bongrain, dat onder meer de merken Caprice des Deux, Coeur de Lion, Rambol en Tartare op de markt brengt, zag de omzet in de eerste zes maanden van dit jaar met bijna 14 procent toenemen naar ruim €2,2 miljard. Daarvan is 8 procent te danken aan organische groei terwijl de rest onder meer voortkomt uit de recente overname van Terra Lacta. De operationele winst kwam met €56,9 miljoen slechts 2,5 procent hoger uit. Die winst staat volgens Bongrain dan ook onder druk door de hoge melkprijs die niet volledig doorberekend kan worden in de verkoopprijzen. Het bedrijf benadrukt wel dat de kaasdivisie ‘een goede weerstand’ toont tegenover de verschillende negatieve tendensen.

In het tweede halfjaar blijft de marge onder druk staan terwijl daar bovendien de Russische maatregel bij is gekomen. ”De gevolgen van dat embargo die zich beginnen te manifesteren op Europees niveau kunnen het evenwicht in de zuiveleconomie ongunstig beïnvloeden door het zoeken naar vervangende markten. Een voortdurende innovatie, de kracht van onze merken, verbetering van de concurrentiekracht en competente medewerkers blijven de belangrijkste troeven van Bongrain om haar ontwikkeling voort te zetten.”

Een overzicht van alle melkprijzen vind je op boerderij.nl/markt.

Beheer
WP Admin