RundveeNieuws

Melkprijs zet winst Danone onder druk

Parijs – Danone heeft over het eerste halfjaar een winst gemaakt van €683 miljoen, dat is 11,5 procent minder dan een jaar eerder. De omzet ging met ruim 5 procent omlaag naar een kleine €10,5 miljard. Dat betekent dat de operationele marge terugliep van 13,34 naar 11,27 procent.

Topman Franck Riboud geeft de schuld grotendeels aan de recordprijzen die voor melk betaald moesten worden. Het bedrijf heeft in reactie daarop verschillende initiatieven genomen, zoals een andere productmix en producten met een hogere toegevoegde waarde, om de erosie van de marges op te vangen. Desalniettemin liep de omzet bij de zuiveldivisie over het halfjaar terug van €6 miljard naar €5,6 miljard. De vergelijkbare omzet ging echter in de berekening van Danone met 2,2 procent omhoog. Het bedrijf meldt daarbij verder dat de verkopen van zuivel in Europa, nog altijd verreweg de belangrijkste markt, nu wel stabiliseren. In de VS gaat het met de afzet van yoghurt echter minder goed dan verwacht. Verder staan ook de verkopen bij baby- en kindervoeding – Nutricia – onder druk. Hier liep de omzet terug van bijna €2,4 miljard naar net €2 miljard. Dat wijt Danone nog altijd aan de nasleep van de ‘affaire Fonterra’ rond de vermeende vervuiling van babymelk met botulisme.

Danone gaat verder door met de geografische spreiding. Het bedrijf zet volop in op China waar het een overeenkomst tot samenwerking heeft afgesloten met Mengniu. Daarnaast werd in Kenia onlangs de melkfabrikant Brookside overgenomen. ”We hebben dus heel wat gedaan in dit eerste halfjaar en de cijfers voldoen daarbij ook aan onze verwachtingen”, aldus Riboud.

Een overzicht van alle melkprijzen vind je op boerderij.nl/markt.

Beheer
WP Admin