Rundveehouderij

Nieuws 2960 x bekeken 9 reacties

'Zuivel verkoopt kletspraat'

Den Haag - Zuivelbedrijven Danone en FrieslandCampina voegen vitamines toe aan yoghurtdrinks, om te kunnen vermelden dat de producten goed zijn voor het immuunsysteem. Dat stelt directeur Bart Combée van de Consumentenbond. Hij noemt de handelwijze van de bedrijven 'kletspraat'.

De Consumentenbond zegt dat vitamines onnodig en overbodig worden toegevoegd, alleen om gezondheidsclaims op producenten kunnen zetten.

Fabrikanten die menen dat hun product de gezondheid bevordert, moeten daarvoor wetenschappelijk bewijs aandragen. Tot nu toe zijn pas 222 van de 44.000 claims door de Europese Commissie goedgekeurd. De Consumentenbond stelt dat fabrikanten als Danone en FrieslandCampina handig gebruik maken van een aantal vitamines, die een bijdrage leveren aan het in stand houden van een normaal immuunsysteem. Door die vitamines toe te voegen kunnen bacteriedrankjes met probiotica het predicaat krijgen dat ze gezond zijn.

Laatste reacties

  • koestal

    De consument laat zich toch graag iets aanpraten ,vooral als je zegt dat iets gezond is,al zet je het maar op de verpakking

  • trijnie

    Kletspraat, er gaat niets boven puur en eerlijk. Daarbij kunnen teveel vitamines nog schadelijk zijn ook.
    Daarbij is het nog verpakt in dat schadelijke plastic en het bar slecht voor je portemonnee.

  • daan1908

    Ach , Trijnie meid hoe is het .

  • tuwinga

    Zie zulke berichten liever niet in de media, onze zuivel is van zichzelf waar nodig gezond genoeg. Inderdaad op lange termijn schadelijk en onnodig. Daarentegen verkoopt het schijnbaar
    wel...

  • Broes

    @tuwinga; kom op, wel een beetje transparantie graag. Laat de consument dan zelf maar beslissen.

  • Mozes

    De biologische landbouw verkoopt altijd al kletspraat dat hun producten gezonder zouden zijn terwijl wetenschappelijk is aangetoond dat er geen verschil is. Hier heb ik de Consumentenbond nog nooit over gehoord.

  • Elevage

    jongens gewoon even allemaal een paar weken consequent de etiketten lezen, en dat weet je zelf wat echt gezond is en wat niet . En dan kun je daarna snel door de supermarkt met je karretje.

  • anton1937

    De consumentenbond heeft nog nimmer kennis gehad van goed en gezond eten,dat blijft nu weer. De consumentenbond is een opgeblazen club,zonder inhoud,weg met zulke clubjes consumenten.

  • Parel

    En zo breek je het eigen product af. Dat is niet duurzaam ondernemen, en ook zeker niet transparant. Dat valt me tegen van deze geweldig goeie onderneming Friesland Campina. Hopelijk zal deze opmerking door Friesland Campina serieus worden genomen, en komt men terug van het dwaalspoor.

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.