Rundveehouderij

Nieuws 8168 x bekeken 13 reactieslaatste update:3 jun 2014

FrieslandCampina verhoogt garantieprijs

Amersfoort - FrieslandCampina verhoogt de voorschotprijs over juni met €1,75 per 100 kilo. Dit blijkt uit een bekendmaking van de onderneming. De garantieprijs stijgt van €40,25 over mei naar €42,00 over juni.

Een verhoging van de melkprijs gaat tegen de huidige markt in. Die is als geheel nog steeds dalend, ondanks enig herstel bij de vloeibare producten en kaas, en is lager dan de gemiddelde uitbetalingsprijzen aan de boeren.

Desondanks verhoogt FrieslandCampina de garantieprijs voor juni. Volgens een verklaring van het bedrijf komt dit hoofdzakelijk door eerder te laag inschatte uitbetaalprijzen bij referentiebedrijven. FrieslandCampina gaat daarvoor uit van het gemiddelde voorschot van een 'mandje' van voorschotprijzen van andere zuivelbedrijven, plus zijn verwachte nabetaling.

Daar heeft FrieslandCampina blijkens de mededeling onder gezeten. Dit is niet van alle referentiebedrijven direct na te rekenen, maar wel duidelijk is dat de melkprijs van FrieslandCampina de laatste maanden zwak afstak tegenover die van Arla.

Leden met een jaarleverantie van 700.000 kilo melk ontvangen over mei een voorschot van €41,90 exclusief btw en na aftrek van 5 cent heffing voor ZuivelNL, leden met een jaarleverantie van 1,1 miljoen kilo ontvangen over juni een bedrag van €42,15 per 100 kilo.

Gevolg van de prijsverhoging is dat het melkprijsverschil met een aantal Nederlandse zuivelbedrijven, zoals DOC Kaas, nog groter zal worden dan het al was. Alle grotere zuivelbedrijven in Nederland hebben hun uitbetalingsprijzen aan de leden/leveranciers in de voorbije maanden verlaagd. De markt stond niet anders toe. Ook nu gaan die verlagingen nog door. Cono Kaasmakers bijvoorbeeld heeft zojuist bekendgemaakt de voorschotprijs over mei met €1,58 van €40,61 naar €39,03 per 100 kilo te verlagen. En dan is er FrieslandCampina zelf nog. Coöperatievoorzitter Piet Boer zegt in een volgende week te publiceren interview in weekblad Boerderij dat het bedrijf 'de wind vol op kop' heeft in de afzetmarkt.

FrieslandCampina handhaaft de biologische melkprijs voor de maand juni overigens op het niveau van mei. Een melkveehouderij met 500.000 kilo per jaar ontvangt €50,14 per 100 kilo.

Laatste reacties

  • .....

    Fantastisch

  • Zuperboer

    Er kan op basis van dit verschil haast al rendabel toetreding betaald worden door DOC-leden. Dit is wellicht een betere investering dan de aanschaf van een nieuwe JD-bolide.

  • arent

    niet voor niets dat de doc zeer ontevreden zijn zie de lange uit leg van de direktie in zijn brief aan de leden ps wij zijn ook zo dom geweest 14jaar geleden naar doc nu kunnen we nergens naar toe zelfs niet naar awar die gaan niet naar ov

  • Watzedevries

    Toch mooi dat er een mogelijkheid is de melk goed te verkopen aan verwerkers!

  • Johnvanmaren@gmail.com

    DOC heeft geen eigen merkproducten. Daar kan een superefficiente fabriek niet zonder. Bijzonder dat 1 van de grootse melkverwerkers ter wereld de prijs niet kan zetten, maar deze baseert op andere bedrijven. En vice versa! Niks mis met een nieuwe JD, anders gaat de coop met jouw geld spelen. Bovendien willekeurig af te schrijven, prettig bij deze melkprijzen!

  • joannes

    Ook DOC zal de boodschap met deze FC aktie begrepen hebben. Hopenlijk zullen ze alles in het werk stellen om wat minder gevoelig te worden van de willekeur in Rusland. Anderzijds hebben ze er een aantal jaren een goede prijs mee gedraaid. Daarbij, wat is 3 maanden in een jarenlange leverantie relatie. FC is gaan spelen met het ledengeld in ver weg landen die óók in de problemen kunnen komen.

  • keine

    Doc is volgens mij te afhankelijk van 1 product (kaas), bij de FC maken ze bijv. kindervoeding waar nu goed geld aan word verdient.
    Vanaf 7-2015 mogen ze bij de FC weer klanten aannemen, bij Doc moet je 1 jaar van tevoren je contract opzeggen anders krijg je een megaboete.
    Bij Doc zie je nu al Poolse vrachtauto's melk brengen en het zal nog moeilijker worden voor hun om aan melk te komen nu als de melkfabriek in Heerenveen begint te draaien.

  • Katrijn van Dalen

    @joannes dat 'spelen met ledengeld' heeft de afgelopen jaren anders wel een mooie prestatietoeslag gegeven.

  • joannes

    @Annejoy, daarvoor hebben ze eerst een aantal jaren, nb naar eigen believen, ledengeld gespaard in hun ïnvesteringspotje. Daarmee hebben ze tevens de betrokken boer 100% gecommiteerd aan ¨Dairy¨ beleggingen. Diary een zeer cyclus gevoelige industrie. Elke beleggings en/of risiko planner zal adviseren vooral gespreid over industrieën te beleggen en, voor de oudere onder ons, vast rentende waarde. Met wie hebben ze het beste voor? De Leden of hun ¨in de raad besloten bedrijfsvisie¨ waarop en voor zij hun salaris incentives ontvangen en op de foto kunnen met belangrijke overheids dienaren in het verre buitenland.

  • daan1908

    Ach Joannes iedereen bij FCDF met 1 miljoen kg melk heeft de laatste 10 jaar 100.000 euro meer ontvangen dan bij de gemiddelde kaasfabriek , ja en als je dan een keer op de foto moet met Maxima of Rutte dan is dat echt niet zo erg . Onze export belangen zijn enorm en ja om die ton extra moet je het spelletje natuurlijk wel goed spelen .

  • joannes

    Zolang het goed gaat heb je hardstikke gelijk. Het punt is dat de meeste ¨Beleids teams¨ fouten maken. Herinner je AHOLD, EDAH, VION, enz, Teams die eerst gelauwerd werden, juist voor de val!

  • daan1908

    Daar heb je een punt Joannes , alleen denk ik dat wij in het algemeen in de landbouw er dichter op zitten dan aandeelhouders op de beurs . Maar ondernemen is af en toe risico nemen , als het dan goed uitpakt dan is het hoezee , gaat het wat minder dan rolt gelijk iedereen over je heen . De strategie van FCDF is misschien al weet ik hoeveel jaren geleden ingezet en ja het werkt .

  • j.verstraten1

    Leuk voor diegene die hun melkprijs bij DCA hebben vastgelegd om de daling af te blokken ( met fcdf als referentie). De prijs daalt nu overal, behalve bij fcdf.

Laad alle reacties (9)

Of registreer je om te kunnen reageren.