RundveeNieuws

‘Betere communicatie binnen vleesketen nodig’

Edinburgh – Binnen de vleesketen, van boer tot winkelier, moet een betere communicatie tot stand komen om te kunnen reageren op de sterke wisselvalligheid in de prijzen voor rundvee en -vlees. Op die manier kan de hele sector beter inspelen op plotselinge veranderingen in het consumentensentiment. Dat stelt Stuart Ashworth, hoofd economische dienst van het Schotse vleesschap Quality Meat Scotland.

Ook daar hebben boeren te kampen met de huidige lage prijzen voor rundvee, dat in de Schotse landbouw een belangrijke positie inneemt. Ashworth wijst er echter om te beginnen op dat de prijzen ook regelmatig sterk omhoog gaan. “In de eerste helft van dit jaar is de prijs die de boer vangt met 14 procent gedaald, maar in dezelfde periode vorig jaar ging die juist 10 procent omhoog. Op dezelfde manier was in de eerste jaarhelft van 2010 sprake van een daling met 7 procent terwijl de prijzen een jaar later juist weer 24 procent stegen. Die wisselvalligheid, in combinatie met het nadeel van een lange productiecyclus voor rundvlees, maakt haarscherp duidelijk dat er een betere communicatie door de hele keten moet komen.”

De problemen worden verergerd door een soortgelijke wisselvalligheid in de winkels zelf. “Kijk maar naar de plotselinge verstoring van de markt door het paardenvleesschandaal. Het weer is eveneens een onzekere factor die een sterke invloed kan hebben op de vraag. Als de zon schijnt komen de barbecues tevoorschijn, maar als het regent gebeurt dat net weer niet. Tel daarbij de moeilijkheden die leveranciers vaak ondervinden om te reageren op de plannen van de supermarkten. Die winkeliers houden daarbij volstrekt geen rekening met het feit dat het produceren van rundvlees veel tijd vergt. Als we nu het aantal koeien terugbrengen, dan leidt dat op korte termijn tot een sterker aanbod maar pas over drie jaar tot minder vlees.”

Beheer
WP Admin