Rundveehouderij

Nieuws 1205 x bekeken 1 reactie

NZO start campagne tegen zuivelverspilling

Zoetermeer - De Nederlandse Zuivel Organisatie start een campagne tegen zuivelverspilling.

De campagne is gericht op het voorlichten van consumenten op onderwerpen als de uiterste houdbaarheidsdatum op verpakkingen, zo vertelt een woordvoerder van FrieslandCampina. Vaak worden producten weggegooid als deze datum verstreken is, terwijl een product nog wel goed is.

Consumenten zouden meer gebruik moeten maken van hun zintuigen om dit te ontdekken, volgens FrieslandCampina. Daarom wordt er een campagne gestart waarbij pictogrammen op zuivelpakken komen om de consument voor te lichten over hoe deze het beste kan ontdekken of een product nog goed is en daarnaast aangeeft dat ook de verpakking goed leegmaken voedselverspilling tegengaat. Bijgaand zal ook een website gelanceerd worden waarop bewaaradviezen worden gegeven.

FrieslandCampina heeft daarnaast nog andere projecten lopen om verspilling in de keten tegen te gaan. "Verspilling kost ons geld en is zonde vanwege de schaarsheid van voedsel," aldus de woordvoerder. Daarom is onder andere gekozen voor een intensievere samenwerking met voedselbanken, waarbij FrieslandCampina gaat meedenken in de samenstelling van voedselpakketten en de logistieke kosten van het vervoer overneemt.

Eén reactie

  • agratax2

    Goed bedoelt van FC maar het werkt niet bepaald zuivelomzet verhogend. Zogauw ik als consument door heb dat de datum op het pak niet de echte einddatum is, zal er minder in de groene container verdwijnen en dus minder worden verkocht. Resultaat misschien meer omzet aan de hongerende mens op aarde, maar wel een over de hele linie lager prijs voor de producent.

Of registreer je om te kunnen reageren.