RundveeNieuws

‘Kalf langer bij koe kost consument geld’

Den Haag – Staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken vindt dat consumenten extra moeten betalen als ze vinden dat kalveren langer bij de melkkoe moeten blijven.

Dat zegt ze in reactie op mondelinge vragen van Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren (PvdD). Thieme wil naar aanleiding van de uitzending van tv-programma Radar weten of Dijksma bereid is geld uit te trekken om het langer laten lopen van het kalf bij de koe te stimuleren door bijvoorbeeld een pilot en onderzoek.

Dijksma reageert dat ze vanuit de sector nog geen verzoeken heeft gekregen voor pilots op dit terrein. “Er is in het gemeenschappelijk landbouwbeleid geld beschikbaar voor het verduurzamen van de kalverhouderij. Als er vanuit de sector belangstelling is om hierbij ook te investeren in onderzoek naar het houden van het kalf bij de koe, kan dat”, vindt Dijksma.

De staatssecretaris wijst erop dat boeren best bereid zijn om extra maatregelen te nemen, maar dat hier wel een vergoeding tegenover moet staan.

“Als je als consument wil dat het kalf langer bij de koe blijft, dan moet je daarvoor betalen. Dan moet je dat niet alleen met je hart doen, maar ook met je portemonnee bij de kassa. Als de consument niet bereid is om ervoor te betalen, zal het niet snel veranderen”, verwacht Dijksma.

Esther Ouwehand (PvdD) vindt het niet terecht dat Dijksma de verantwoordelijkheid bij de consument legt. “De consument kan op dit moment niet kiezen voor melk van koeien waarbij de kalveren langer bij de moeder hebben gelopen”, aldus de politica. Volgens Thieme houdt op dit moment 0,2 procent van de melkveebedrijven de kalveren na geboorte enige tijd bij de koe.

Naar aanleiding van de tv-uitzending van Radar over het weghalen van het pasgeboren kalf bij de koe was er grote hectiek op sociale media. Zowel burgers als boeren reageerden boos. Dijksma zegt afstand te willen nemen van het beeld dat melkveehouders slecht beleid voeren op het gebied van de pas geboren kalveren.

Beheer
WP Admin