RundveeNieuws

Forse winst- en omzetgroei Huishan Dairy

Shenyang – De winst van Huishan Dairy is in de eerste helft van dit boekjaar gestegen met 53 procent naar €103 miljoen. De omzet nam toe met 30 procent naar €260,5 miljoen. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers, tot 30 september 2014, van de Chinese zuivelonderneming die recent een joint venture aanging met FrieslandCampina.

Het grootste deel van de omzet, €153,6 miljoen, werd nog steeds gerealiseerd met de verkoop van melkdranken en yoghurts. De verkoop van rauwe melk aan derden was goed voor een omzet van ruim €55 miljoen. Huishan zag de gemiddelde verkoopprijs van rauwe melk, ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, stijgen van €0,63 naar €0,66 per kilo.

De melkveestapel verdeeld over 63 gestandaardiseerde melkveebedrijven nam opnieuw toe. Het aantal melkkoeien steeg ten opzichte van 31 maart 2014 met ruim 4.000 stuks naar 65.312. Het aantal vaarzen en kalveren nam toe met 15.000 naar 97.082 stuks vee. De melkproductie in het afgelopen half jaar lag op 289.116 ton, een stijging van 25,5 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Huishan wist ondanks een beperkt aanbod aan importkoeien afgelopen jaar toch nog 10.198 fokvaarzen te importeren.

Huishan teelt in eigen beheer een kleine 10.000 hectare luzerne, dit seizoen goed voor 133.000 ton. Daarmee weet de zuivelonderneming flink te besparen op de voerkosten. De eigen productiekosten liggen rond de $108 per ton terwijl voor geïmporteerde luzerne bijna $400 per ton moet worden betaald.

Beheer
WP Admin