Rundveehouderij

Nieuws 5989 x bekeken 18 reactieslaatste update:10 okt 2014

Negatieve marge op melk

Heelweg - Supermarkten draaien op de verkoop van een liter melk gemiddeld een negatieve marge van 0,08 procent. Dat zegt zelfstandig ondernemer Henk Hollak, eigenaar van supermarkt Jumbo in Zelhem. Hij sprak op het symposium 3D-schets Melkveehouderij in Heelweg.

In supermarkten kost een pak melk gemiddeld €0,71. Van dit bedrag gaat volgens Hollak €0,31 naar de melkveehouder. Zuivelverwerker en supermarkt verdelen de overige 40 cent. Hollak vermoedt dat het grootste deel hiervan naar de zuivelonderneming gaat, omdat de melk daar afgeroomd wordt.

De ondernemer rekent met een bruto-marge van 20 procent op zuivel. Na btw (6 procent) en kosten voor reclame en logistiek (7,3 procent) blijft er 6,7 procent over. Voor loonkosten rekent hij 4,69 procent, afschrijving 0,7 procent en vaste kosten 1,39 procent. Aan opbrengst zuivel blijft een negatieve marge over van 0,08 procent.

Schaalvergroting is volgens Hollak voor supermarkten net zo noodzakelijk als de melkveehouderij. Vooral de kleinere supermarkten met een weekomzet tot €150.000 hebben het zwaar. Hun inkomen daalde in 2013 met 47 procent. Het aantal zelfstandig ondernemers is gedaald van 5.130 naar 1.895. Het rendement van supermarkten staat continue onder druk door zaken als loonstijging, aanscherping van regelgeving, onderlinge prijzenoorlog en een grillige consument. Een betere inkoopprijs is volgens Hollak nodig om het rendement te verbeteren. Dat is volgens hem te realiseren door verdere schaalvergroting in de melkveehouderij.

Laatste reacties

  • Ferm

    Laat me niet lachen, te zot voor woorden dit verhaal om het WEER bij de boer te willen gaan halen.

  • Vibank

    Mee eens
    Wat gaan we daar met zijn Allen aan doen
    Antwoord: helemaal niets behalve klagen

  • abtje

    Deze Jumbo ondernemer moet nog een hoop leren. Op sommige producten laat je wat, andere pak je extra marge.
    Als een klant bij hem inkoopt is het vaak meer dan alleen een of meerdere pakken melk. Over het gemiddelde maakt hij dus wel winst.
    En anders kan hij beter de tent sluiten.

  • polsbroek

    Wat kunnen we er aan doen nog meer koeien houden of de melk maar thuis houden Of moeten we nog meer uren maken?

  • groot boerdam

    Die extra marge pakken ze wel op het vlees!!

  • Peterrrs

    Beetje een raar verhaal.
    Als zijn marge 20 ct is (het betoog begint ermee dat 20 ct van de 71 ct voor de supermarkt is), is dat geen 20% maar ruim 28%. Als de overige percentages wel kloppen resteert een winstmarge van bijna 8%.
    Mocht het anders zijn en toch 20%, dan is 0.08% verlies draaien eigenlijk niet 'een negatieve marge' maar 'geen winst maken'. 0,08% verlies komt neer op € 0,80 verlies per € 1000 omzet, zo precies kan hij de kosten voor arbeid etc. nooit toerekenen.

  • ohzo

    Heb al veel onzin gelezen, dit hoort tot de toppers en is een belediging voor de intelligentie inschatting van hardwerkende veehouders.
    Een liter melk bevat in NL 4,4% vet. Jumbo verkoopt 1% vette melk. Max 3,5, maar die kost over 1€. Moet deze beste man even de marges van een liter melk 1% vet en een liter Danone Activia bij elkaar optellen, of 'Goedemorgen' drank ( meen ik me te herinneren, ik ben weinig in NL). Dan even deze berekening weer laten zien.

  • gjcamps

    Met schaalvergroting bedoeld hij dan zeker 2ltr pakken melk. Vreemd dat alles duurder wordt alleen vlees, eieren, melk etc moet goedkoper worden.
    En als hij meer wil verdienen op de melk verhoogd hij toch zijn prijzen, als AH, Lidll &co dat ook doen is iedereen gelukkig.

  • Fermer

    @Peterrrs en @ohzo hebben allebei gelijk, en bij elkaar opgeteld kom je toch nog wel op een aardige marge voor die uitgeknepen super. Misschien een idee voor journalist J W Veldman om de winkelier eens met de echte cijfers te confronteren, en dan z'n reactie vragen op de marge waarmee een boer het moet doen. Overigens, een flesje mineraalwater koop je al voor 10 cent de liter. De winkelier heeft hiervoor dezelfde kosten als voor een liter melk waar hij 20 cent op pakt.. De eerste 10 cent heeft hij dus zowiezo al in z'n zak.

  • Matthijs Verhagen

    Wat een kansloze visie. Als de melk goedkoper zou zijn, dan is deze overal goedkoper. Dus ook bij de concurrentie. De marges blijven hetzelfde. De kosten ook. Per saldo verdient iedereen er dus minder aan. Ook meneer Hollak zelf. (Kijk naar de aardappelen dit seizoen). Ook is het is algemeen bekend dat deze crossdock-goederen (dozen schuiven) laag renderend zijn. Een bewuste keuze van de supers om klanten te trekken. Dus kom dan inderdaad niet aan met zulke vertekende huilie-huilie verhaaltjes.

  • j.verstraten1

    En dan ook nog de reklame Matthijs door rekenen op verse zuivel terwijl iedereen weet dat de enigste reden om reklame voor verse zuivel te maken is om klanten te lokken in je super.

  • Fermer

    @Matthijs Verhagen, zijn de marge's bij de supers procentueel? En zijn zuivel, groenten en verse producten laagrenderend? Doe eens een goed onderzoek, haal daarbij niet steeds eurocent en procent door elkaar, en doe dit bij een enkelvoudig product zoals bij aardappelen of uien. Met melk is het altijd moeilijk want er is een groot verschil tussen boerderijmelk en een pak melk in de winkel, of je moet me kunnen uitleggen welk deel van 1 liter van die boerderijmelk precies in 1 liter volle of halfvolle melk zit, en dat op prijs vergelijken.

  • europeandairy

    Het verhaal rammelt aan alle kanten. Kent iemand een melkveehouder die z'n melk voor €0,31/lt wegdoet ?

  • Matthijs Verhagen

    @emmerei; De strekking van mijn reactie is volgens mij helder. Je zult me er niet op betrappen dat ik centen en procenten verwar, dus probeer me niet de les te lezen.

  • pinkeltje

    Marges zijn inderdaad procentueel. En de supermarkt koopt momenteel inderdaad de aardappelen goedkoop in en verkoopt die net als de concurrenten ook voor een lagere prijs. Ook bij supermarkten geldt dat aan een kwartje meer te verdienen valt dan aan een dubbeltje. Kan de supermarkt de melk goedkoper inkopen dan kan de concurrent dat ook dus wanneer ze de melk bij de huidige prijs verliesgevend verkopen dan zal dat bij een lagere prijs net zo zijn. Het enige waar een supermarkt wellicht een beetje baat bij heeft is een stabiele prijs. Maar voor zelfstandig ondernemer meneer Hollak en eigenaar van de supermarkt in Zelhem maakt het niet uit wat een boer voor zijn melk krijg. Hij hoeft alleen te weten wat hij bij Jumbo voor de inkoop betaalt en dan kan hij verder met zijn eigen situatie aan het rekenen en zijn conclusies trekken. Zolang hij maar geen prijsafspraken maakt met de collega's in de omgeving heeft de mededingingsautoriteit daar geen problemen mee. Laat de supermarkten elkaar maar lekker dood vechten. Zolang ze het niet over de rug van de boeren doen. Want net als boeren en iedere andere ondernemer leggen ze het liefst hun problemen op het bordje van een ander.

  • Fermer

    @Matthijs Verhagen, de eerste twee vragen in #12 waren aan U, de rest is gewoon een aanbeveling voor de redactie. In veel items zie ik dat men eurocenten en procenten door elkaar gebruikt en hierdoor het verhaal in z'n geheel niet klopt. Wanneer dit bij U nooit gebeurt, hoeft U zich dus niet aangesproken te voelen, maar attendeert U dan ook eens Uw collega's hierop bij hun fouten.

  • joannes

    Die Henk Holak lijdt aan Bijziendheid! Hij weet dondersgoed dat de verse producten en zeker de dagverse melk zijn DAGELIJKSE klanten trekkers zijn! Zonder die melk, die in haar prijsstelling daar al jaren onder lijdt, zouden die dagelijkse klanten zijn winkel voorbijlopen waarmee hij de rest in die gevulde winkelwagen ook niet verkoopt. Van zijn 3 tot wel 20 duizend (de grote Jumbo´s) artikelen in zijn toko zijn er die de marge ruim compenseren. Met melk en vlees wordt de bezoekfrequentie geregeld ten koste van de prijs, om al die andere artikelen met een goede marge te verkopen. De Supermarkten moet niet klagen over de melk of vlees prijzen want daar zijn ze zelf schuldig aan ivm dat bezoekfrequentie ophogen om de rest van de Middenstand uit te roken met een artikelen reeks die tot in kleding, gereedschap, financiering, electronica,enz strekt. De omzet via de Supermarkt groeit nog steeds ten koste van de overige Distributie kanalen. Dat ze nu last hebben van Internet moeten ze niet afwimpelen op Boeren en hun productprijzen.

  • 344412

    Onzin inderdaad, zeker met schaalvergroting als oplossing, en hoe groot is de negatieve marge van melkveehouders wel niet als je arbeid rekent?

Laad alle reacties (14)

Of registreer je om te kunnen reageren.