Rundveehouderij

Nieuws 1692 x bekeken 13 reacties

Aandacht voor duurzaamheid kan leverancier A-ware €1 extra opleveren

Heerenveen - Leveranciers van A-ware Food Group kunnen via het duurzaamheidsprogramma een toeslag van maximaal €1 per 100 kilo verdienen, onder meer door het leveren van extra kwaliteit melk. Volledige weidegang is geen vereiste.

Via het duurzaamheidsprogramma van A-ware kunnen aangesloten veehouders maximaal 145 bonuspunten verdienen. Wie meer dan 100 punten behaalt, heeft de volledige extra toeslag van €1 per 100 kilo veilig gesteld. Daarvoor zet de melkveehouder stappen op gebied van melkkwaliteit, zorg voor de aarde - zoals aandacht voor energieverbruik en mineralenuitstoot, een vorm van weidegang en zorg voor de koe (Koe-Kompas en diermanagement) en via scholing en educatie.

"Wij streven samen met melkveehouders waar we direct mee samenwerken naar een product van hoge kwaliteit, naar duurzaam ondernemen en naar een transparante opstelling naar de maatschappij," zegt zuiveldirecteur directeur Klaas de Jong. "We merken dat melkveehouders zelf het ook heel belangrijk vinden om transparant te opereren, met open stallen, goede zorg voor de koeien en openheid naar de omgeving."

Om de maximale toeslag op de melkprijs te ontvangen is een vorm van weidegang belangrijk, maar het is niet nodig om volledige weidegang (120 dagen, 6 uur) toe te passen. Dit onderdeel scoort weliswaar 50 van de 145 punten, maar wie deelweidegang toepast, kan 25 punten scoren en zo, met extra inzet op andere duurzaamheidsonderdelen, toch meer dan 100 punten in totaal behalen. De beloning voor extra kwaliteit melk is volgens De Jong uniek in Nederland.

Laatste reacties

  • richard3

    Het is niet uniek, het is gejat van DOC kaas. Waarschijnlijk met dank aan ex-ledendienst medewerker Koen Veldman, die is overgestapt van DOC naar A-ware.

  • mts.fox2

    Helemaal mee eens! Lijkt een kopie van het concept waarmee DOC dit jaar van start is gegaan.

  • b 100

    mooie verhaaltjes nieuwe leden binnen krijgen zijn ze over de streep nu de spelregels. 1 cent meer als doc dat moet je zelf terug zien te verdienen
    nu met die weidegang dit is het begin .het zijn handelaren ze bouwen niet voor niets een fabriek om geld te verdienen

  • Mozes

    Uniek? Hetzelfde als FrieslandCampina.

  • Jaap39

    Dussss, de onderlinge strijd is losgebarsten en de toon richting Aware wordt grimmiger.

  • rmw

    Beter goed gejat dan slecht zelf bedacht... Voor de rest is er toch niet veel om jaloers op te zijn als het om de DOC gaat dacht ik?

  • abtje

    Welke melkverwerker heeft er nu niet zoiets op poten moeten zetten?
    Allemaal volgen ze in het gewauwel van Fc.
    Niet dat het ook maar iets oplevert, je verhoogt alleen maar de kostprijs.
    Maar de aandacht is weer even verlegd.

  • Mozes

    @abtje, hoezo levert het niets op? In Nederland ligt de melkprijs jaar in jaar uit 2 tot 3 cent hoger dan in andere landen.

  • haam

    bij pers presentatie van FC had men het over dat er 30 miljoen extra werd uitgetrokken voor weidegang wat blijkt 24 miljoen word door de boeren zelf bijeen gebracht om te herverdelen en de ontbrekende 6 miljoen word dan mogelijk algeheel ten laste gelegd en zal dus wel naar de qlip gaan om de toezicht mee te betalen conclusie kostprijs verhogend en tweedracht zaaien onder de leden.

  • abtje

    @Mozes Dank zij de 20 % boeren die NIET aan Fc leveren is er nog iets van concurrentie. Door speldeprikjes van die collega melkverwerkers is Fc genoodzaakt om meer uit te betalen dan dat ze zou willen. Want zonder die collega melkverwerkers zou Fc nog meer achterover leunen.
    Nu wil Fc verduurzamen door boeren een hogere kostprijs aan te smeren die bij buitenlandse melk niet nodig is.
    Je zag het met het weidemelk debakel, de melk bracht NIETS meer op, maar de afnemers wisten wel dat zonder dat weidemelk certificaat de melk goedkoper moest zijn.

  • daan1908

    Abtje , misschien moet je eens naar andere concerns zoals Unilever , Kraft Foods etc kijken dat mag de naam concurrent dragen . Men moet als het over concurrentie gaat bedrijven vergelijken met hetzelfde pakket aan producten . Als jij al praat over achterover leunen kun je beter naar de andere melkfabrieken kijken , die worden al nerveus als Poetin een keer hoest . FC is wereldwijd actief en dat brengt in deze roerige tijd net die paar cent meer op . Prima toch .

  • abtje

    Daan, misschien kan je Fc dan beter vergelijken met een woningbouw cooperatie. Druk met alles, behalve haar kerntaak als hoofdtaak uitvoeren. Fc maakt nauwelijks winst op haar kazen en poeders, verdient wel aan het doorleveren van melk aan andere verwerkers. Verdient met bijvoorbeeld Dubbelfris geld, geen spat melk in.
    Tuurlijk, hoe beter Fc draait, hoe beter. Maar de corebisness en haar trouwe leveranciers uitspelen verdient geen schoonheidsprijs.

  • koestal

    hadden de nieuwe leden niet verwacht,zijn nu weer terug bij af !

Laad alle reacties (9)

Of registreer je om te kunnen reageren.