RundveeNieuws

VanDrie: in 2015 5.000 karkassen naar China

Mijdrecht – De VanDrie Group hoopt in 2015 circa 5.000 karkassen van vleeskalveren te leveren aan China en denkt dat dit aantal kan groeien tot 50.000 in 2020. Dat zegt directeur corporate affairs Hennie Swinkels. De export begint met karkassen, maar zal verschuiven naar grotere deelstukken.

VanDrie Group slacht jaarlijks 1,4 miljoen kalveren en is daarmee wereldmarktleider, maar voelt druk op volumes in Europa, waar Italië grootafnemer is. “Porties worden in supermarkten en restaurants kleiner. Twintig jaar geleden was een portie gemiddeld 175 gram, nu is dat 115 gram. Om volumes op peil te houden zijn nieuwe markten belangrijk en is China essentieel.”

De Chinese markt is gesloten, maar Swinkels heeft er goede hoop op dat de markt in 2014 wordt geopend. Het duurt daarna nog wel even totdat de eerste containers van wal gaan. Fabrieken worden gescreend. “De Verenigde Staten en Nederland zijn in september 2013 tot een akkoord gekomen en we wachten nog altijd op import- en exportcertificaten, maar een extra open markt zal de kalverhouderij zeker lucht geven.”

De onzekerheid over de afzet is groot. “China is een land met 1,3 miljard inwoners, maar regionale verschillen zijn groot en consumenten eten lang niet elke dag vlees. Bovendien is kalfsvlees een nieuw product. Je moet de markt zelf maken en ontwikkelen, waarbij chefs die in het westen zijn opgeleid belangrijk zijn. De groep is echter beperkt en dus is de logistieke uitdaging behoorlijk groot.”

De meeste levering zal vanuit Nederland plaatsvinden, denkt Swinkels. “Maar het blijft koffiedik kijken hoe groot dit percentage zal zijn. Kiezen Chinezen massaal voor een product dat voor de consument al is verpakt, dan zal veel van onze bedrijven uit Frankrijk komen, maar zo niet, dan vullen Nederland en België het volume vrijwel alleen in.”

Onderdeel van de marktontwikkeling is investering in productie en kennisontwikkeling in China. Daarin wil de VanDrie Group optrekken met FrieslandCampina. Toch zal de lokale productie uiteindelijk gering blijven, verwacht Swinkels, mede omdat China vooral een varkenshouderijcultuur heeft.

VanDrie Group richt zich ook op het cluster Japan, Zuid-Korea en Taiwan maar ook India, Vietnam en Indonesië. Van deze markten is Japan sinds januari 2013 open. Japan is rijk en meer dan in andere Aziatische landen bekend met kalfsvlees, maar ook hier blijft het een uitdaging terrein te winnen. Australië en Brazilië namen sinds het land de deuren sloot voor Nederlands kalfsvlees in 1996 over. “De smaak verschilt en zij kennen de retail.”

Beheer
WP Admin