Rundveehouderij

Nieuws 1633 x bekeken 1 reactie

'Weidegang is puurste beeld melkveebedrijf'

Keulen - Weidegang is de beste reclame voor de melkveehouderij die er is. Ook melkveehouders die liever opstallen, beginnen dat te begrijpen in Nederland. Dit zei voorzitter Piet Boer van FrieslandCampina op een zuivelcongres in Keulen.

 

"Er is geen puurder beeld dan een koe in de wei tegen de achtergrond van een blauwe lucht," aldus Boer. "Koeien in de wei zijn ons erfgoed, dat moeten we niet weggooien, ook al wordt het door schaalvergroting en de introductie van melkrobots steeds moeilijker om de weidegang te blijven toepassen." Omdat de melkveehouders dit steeds beter doorkrijgen, is nu de teruggang van de weidegang gestopt.

De zuivelindustrie heeft er ook wat voor over. Volgens Boer trekt de hele Nederlandse zuivelindustrie zo'n 50 miljoen euro uit voor de beloning van weidegang.

Snappen wat het belang is voor de maatschappij is volgens Boer ook een van de belangrijkste redenen waarom de antibioticareductie in de melkveehouderij zo'n succes is. Er moeten essentiële antibiotica overblijven voor de humane sector. Zelfs het terugdringen van het gebruik van droogzet-penicilline gaat boven verwachting. Dat de zuivel veehouders ook beloont voor het verminderen van antibiotica helpt natuurlijk ook, gaf hij toe.

Eén reactie

  • koestal

    Alsof het nooit regent in Nederland,ik heb vroeger wel koeien uit het land moeten halen ,die tot de hakken door de modder gingen,probeer dan nog maar eens schone melk te krijgen.Ze praten alsof het altijd mooi weer is in Nederland,ja achter de bureautafel is het altijd droog.

Of registreer je om te kunnen reageren.