Rundveehouderij

Nieuws 1539 x bekeken 3 reacties

QLL zet kalverintegraties mes op de keel

Zoetermeer – Kalveren mogen vanaf 1 oktober uitsluitend nog op één adres worden gelost. Dit heeft Quality systems Livestock Logistics (QLL) besloten. QLL bewaakt de kwaliteit van diertransport vanuit privaat initiatief.

Directe aanleiding voor het besluit is het feit dat de organisatie er niet in slaagt voldoende deelnemers te krijgen. Met name de grote kalverintegraties, de Van Drie Group voorop, weigeren mee te doen. Intussen dringt de tijd. Staatssecretaris Sharon Dijksma heeft QLL een laatste kans gegeven. Anders dreigt herinvoering van onder meer klepcontrole.

QLL stelt zich nog steeds open voor constructief overleg, maar dan vanaf 3 oktober, als lossen op meer dan één adres niet langer is toegestaan. Eerder is er geen mogelijkheid meer, zegt QLL-voorzitter Geart Benedictus. “We zijn al vanaf maart bezig een afspraak te plannen met de integraties, maar die wordt keer op keer uitgesteld. Eind juni is daar nog een brief van de staatssecretaris bijgekomen, maar er gebeurt niets. Nu moet het maar zo.”

Voor QLL zelf staat ook veel op het spel. Als de organisatie nu geen voet bij stuk houdt, verliest ze haar geloofwaardigheid als organisatie voor gecertificeerd kalvertransport. Zonder de integraties is de QLL-module voor het kalvertransport een wassen neus, omdat er te weinig deelname is.

Nu is gangbaar dat geen QLL-waardig transport wordt ingezet bij kalveren, dat op meer dan twee adressen per vervoerseenheid wordt gelost en dat kalveren worden getransporteerd die via diverse verzamelcentra worden verhandeld. Bij Van Drie kon geen reactie worden verkregen.

Laatste reacties

  • Roelof Bloo

    gangbaar? ja, gebeurd dagelijks maar is gewoon illegaal
    van 3 laat zelfs 1 auto op meerdere verzamelplaatsen laden en vervolgens op meerdere plaatsen lossen...... LTO laat het gebeuren omdat anders de kalveren minder dan de helft van nu opbrengen. 'afwijkende' kalveren, de slechte maar ook de betere (BBL enz), hebben dan totaal geen waarde meer, simpel omdat er te weinig van zijn en transport dus te duur wordt...

  • drientje

    En is de kalversector nu ook zo groot dat wanneer er een besmettelijk ziekte uitbreekt en versleept wordt, dat ze eventuele schade die andere sectoren oplopen deze dan gaan vergoeden. Zo niet, schiet dan die overtollige nuka's maar de pin door de kop.

  • appie19979

    Hoi Roelof, van Drie betaald niets meer, maar ze laten de transporteurs evenwel lossen op 4 a 5 adressen. De transporteurs hebben hierin toch niets te vertellen en van Drie is nergens verantwoordelijk voor!
    Ze knijpen je keel dicht zodat je net niet stikt!!

Of registreer je om te kunnen reageren.