Rundveehouderij

Nieuws 4025 x bekeken 12 reacties

'Werkwijze ministerie bij controle diertransport onjuist'

Rotterdam - De bestuursrechter in Rotterdam heeft een aantal veetransporteurs in het gelijk gesteld die bezwaar hebben gemaakt tegen een boete die ze hadden gekregen in verband met de belading van een vrachtwagen met kalveren.

De transporteurs hadden een boete gekregen omdat ze de beladingsgraad van de vrachtwagen zouden hebben overschreden.
Een van de transporteurs was in juni 2011 aangehouden door de AID, waarbij de controleurs constateerden dat de 83 kalveren met een gemiddeld gewicht van 287 kilo onvoldoende ruimte hadden. De dieren hadden 0,75 m2 per dier, terwijl volgens de AID minimaal 0,87 m2 beschikbaar moest zijn per dier.
Het meningsverschil komt voort uit de wijze waarop Nederland de Europese richtlijn hanteert. Per gewichtscategorie is een minimale oppervlakte per dier aangegeven. Hieruit blijkt dat zware kalveren, met een gewicht van 200 kilo 0,70 tot 0,95 m2 per dier moeten hebben. De volgende diercategorie, middelgrote runderen met een gewicht vanaf 325 kilo, hebben 0,95 tot 1,30 m2 nodig. De AID beoordeelt de beladingsgraad lineair, waardoor voor ieder gewicht een aparte oppervlakte-eis is. De diertransporteurs werken naar categorie, waardoor ze vinden dat dieren tussen de 200 en 325 kilo minimaal 0,70 m2 nodig hebben. Meer oppervlakte is volgens de transporteurs en hun advocaat,  Maurice Stassen van Linssen Advocaten, nadelig voor de concurrentiepositie van Nederlandse transporteurs in Europa.
De rechtbank in Rotterdam heeft de transporteurs van de zes transporten die werden behandeld in de rechtbank gelijk gegeven omdat het ministerie geen wetenschappelijk onderbouwing heeft voor de rekenmethode. Ook heeft het ministerie de rekenmethode niet in een wettelijk voorschrift vastgelegd. “Dit heeft gevolgen voor nog lopende zaken en voor toekomstige controles. Ik schat dat er nog tientallen zaken lopen”, aldus Stassen.
Het ministerie kan nog in hoger beroep bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven.

Laatste reacties

  • teus2031

    als je niks meer kunt ga je naar de aid

  • koestal

    heksenjacht van gefrusteerde ambtenaren

  • jordi 1455

    Zo te zien zijn de wonderen de wereld niet uit de AID in ongelijk gesteld en de transporteurs in het gelijk gesteld, je zou eerder het tegengestelde verwachten.

  • Bison

    Die ambtenaren hebben zeker nooit in een vliegtuig gezeten, ha

  • drikhend

    Wees voorzichtig met de AID mensen te beschuldigen van # 1 van domheid . De wetten zijn door figuren gemaakt die waarschijnlijk nog nooit in de praktijk gewerkt hebben . Ze hebben zich natuurlijk laten lijden door onderzoekers en zijn deze cijfers gaan gebruiken . Alleen zullen ze niet snappen waarover het gaat . En dus de gebruiksaanwijzing voor de beoordeling van een overtreding niet duidelijk omschreven hebben puur omdat ze de praktijk niet kennen . En de mensen van De AID worden hiermee op pad gestuurd . En zo is er meer wet en regelgeving die moeilijk uit te voeren is volgens de papieren regels , Kan mij voorstellen dat controleurs ook ooit zich door de wetgever misbruikt voelen omdat de onduidelijke regels moeten controleren en eventueel proces verbaal op maken . Goed werk van de transporteurs om voor de rechter te gaan .

  • W Geverink

    Het is al erg genoeg als je met een geladen vrachtauto panne krijgt onderweg. Wordt je door een zootje ambtenaren stilgezet om te kijken of de vrachtwagen wel goed beladen is! Als ik met een vracht varkens onderweg ben mag de politie of DOT mij aanhouden en zodra ze vastgesteld hebben dat ik vee vervoer mag ik onmiddelijk mijn weg vervolgen. Als ze je nodig hebben voor de controle van voertuig of belading kan dat uiteraard op de plaats van bestemming.

  • m.nieuweboer

    Om de vermeende schade van ammoniak te verminderen is ook een wet verzonnen door figuren die van bemesten evenveel weten als een koe van zondag, en de AID ambtenaren moeten de naleving van deze wet controleren terwijl zelf wel weten dat deze maatregel slecht is voor het bodemleven en het middel erger is dan de kwaal. Wat een rot werk!!

  • minasblunders1

    Dat geldt niet alleen voor de ammoniakkwestie, Nieuweboer. Die hele mestwet is gebaseerd op dom telwerk op kleuterniveau. Als in deze kwestie de vervoerders hebben gewonnen omdat het ministerie van onkunde 'geen wetenschappelijke onderbouwing heeft voor de rekenmethode', hoe kan het dan dat de mestwet al wél ruim 15 jaar kan blijven bestaan?

  • ed12345

    Bison Jawel maar dan in Bussines class

  • a.t.herwijnen

    Goed dat er door de controle instanties gekeken wordt of er volgens de regels gewerkt wordt. dit kun je de aid niet kwalijk nemen. Als dit niet zo was zou iedereen maar wat doen,. Alleen de sancties die er bij een overtreding uitgedeeld worden zijn niet in verhouding met het economisch gewin. De gemiddelde wietkweker krijgt veel minder boete opgelegd maar heeft in verhouding veel meer verdiend. Dit stukje rechtsongelijkheid zou men eens voor het licht moeten houden.

  • W Geverink

    In Nederland wordt er meer rekening gehouden met 'de regels' dan met wat goed is voor de dieren die getransporteerd worden in de vrachtwagen. Ik sprak met een Nederlandse vrachtwagen chauffeur die net over de grens in Duitsland of Belgie de beladings dichtheid aanpaste zodat hij minder sterfte had op het transport. Hij vervolgde dan zijn weg met een aantal lege compartimenten. En dan heb je de 'rust'plekken waar de varkens zich doodvechten en besmet worden met pathogenen waar ze daarvoor vrij van waren. Goed bedoeld maar voor de dieren is het veel beter om direct door te rijden naar de plaats van bestemming. Ik reed ook bijna altijd overbeladen rond volgens de papieren regels. Daar ben ik nooit op aangesproken omdat de inspecteurs op de eerste plaats kijken naar de varkens die van de truck af komen. Als dat dik in orde is gaan ze je geen bekeuring geven.

  • koestal

    vorig jaar werd er nog een vracht koeien uit een natuurgebied van SBB in Zeeland naar een slachterij in Dokkum vervoerd ,koeien met grote hoorns hadden elkaar onderweg in de veeauto erg toegetakeld ,kwamen gewond aan bij de slachterij,dan weet de AID niet wie er fout gehandeld heeft,SBB gaat altijd vrijuit maar wilde wel de hoogste prijs !

Laad alle reacties (8)

Of registreer je om te kunnen reageren.