Rundveehouderij

Nieuws 1303 x bekeken

A-ware vergroot afzet buiten Nederland sterk

Lopik - De A-ware Food Group heeft de verkopen buiten Nederland vorig jaar sterk uitgebreid. Bij stijging van de totale omzet van 8,4 procent, ging de afzet buiten Nederland met 39 procent omhoog.

In totaal steeg de afzet buiten Nederland van 170,7 miljoen euro naar 237,7 miljoen. Hiervan ging in 2011 voor ruim 12,4 miljoen euro naar bestemmingen buiten de EU, in 2012 ging voor 22,3 miljoen euro product de wereldmarkt op.

De afzet op de Nederlands markt groeide vorig jaar nog met zo'n 3 procent, maar de ontwikkeling daarvan bleef relatief gezien achter bij die in de EU en bestemming daarbuiten. De export naar markten buiten de EU groeide met meer dan 80 procent.

Deze ontwikkeling is in lijn met de strategie die de A-ware Food Group heeft uitgezet. De onderneming wil een wereldwijde speler worden op gebied van kaas. Het werkt in commercieel opzicht ook samen met het Nieuw-Zeelandse Fonterra.

Eind 2012 had A-ware voor ongeveer 21 miljoen euro minder aan kaasvoorraden op de balans staan dan eind 2011. Toen stond voor ruim 157,5 miljoen aan kaas in voorraad. Eind 2012 was dit geslonken tot ruim 136 miljoen euro aan waarde.

Het personeelsbestand van de A-ware Food Group steeg vorig jaar met ongeveer 50 procent, ofwel vijfhonderd man, tot ruim 1.500 werknemers. Dit is onder meer een gevolg van de volledige overname van transportgroep AB Texel. De loonkosten stegen met zo'n 40 miljoen euro naar ruim 109 miljoen. De onderneming heeft rentederivaten op de balans staan met een negatieve waarde van ruim 22 miljoen negatief. Daarvan is een klein deel geboekt onder de kortlopende schulden.

Of registreer je om te kunnen reageren.