Rundveehouderij

Nieuws 596 x bekeken

Starbucks stapt in de yoghurtbusiness

Parijs – Zuivelonderneming Danone en de Amerikaanse koffieketen Starbucks gaan samen ‘gezonde’ yoghurts op de markt brengen.

De yoghurts worden verkocht in de Starbucks-winkels en via Danones supermarktkanalen. Dat hebben beide ondernemingen bekend gemaakt.

Het initiatief moet Danone helpen haar marktaandeel op de Amerikaanse yoghurtmarkt te vergroten. Starbucks, 's werelds grootste koffieketen met 17.000 vestigingen wereldwijd, wil met de introductie van ‘gezonde’ yoghurts haar imago verbeteren. Onder het merk Evolution Fresh biedt de koffieketen steeds meer producten gericht op een gezonde leefstijl. De nieuwe yoghurts krijgen naast het Evolution Fresh merk de toevoeging Inspired by Dannon.

De bedoeling is dat de meer dan 11.000 Amerikaanse vestigingen van Starbucks de nieuwe yoghurts vanaf voorjaar 2014 in het assortiment hebben opgenomen. Danone wil de yoghurts vervolgens in 2015 via haar supermarktkanalen in de markt zetten. Er zijn plannen om na introductie op de Amerikaanse markt de yoghurts ook in andere werelddelen op de markt te brengen.

De Amerikaanse markt voor yoghurts is in de afgelopen jaren snel gegroeid en vertegenwoordigde in 2011 een waarde van rond de 6,3 miljard euro, zo meldde Jacqueline de Witte van DSM Food Specialties tijdens het voorjaarssymposium van Genootschap ter bevordering van Melkkunde. Opmerkelijk is de explosie van de markt voor Griekse yoghurt in Noord-Amerika. De omzet steeg van 33 miljoen dollar in 2007 naar 2 miljard dollar vandaag de dag. Afgelopen jaar richtten PepsiCo en de Duitse zuivelonderneming Theo Müller in 2012 al een joint venture op voor de afzet van yoghurts in de VS. Nu slaan Starbucks en Danone de handen ineen.

In 2011 ging er meer dan 51 miljard euro in de wereldwijde yoghurtmarkt om, De Nederlandse yoghurtmarkt is goed voor 2,5 miljard euro.

Of registreer je om te kunnen reageren.