Rundveehouderij

Nieuws 3095 x bekeken 19 reacties

LTO bezorgd over kosten onderdelen melkmachines

Langerak – De LTO vakgroep melkveehouderij maakt zich zorgen over de tarieven die fabrikanten van melkmachines rekenen voor onderdelen bij reparatie.

Om deze reden vindt er in juli een gesprek plaats tussen een aantal fabrikanten en LTO.

“Veel melkveehouders krijgen toch een wat ongelukkig gevoel als ze de afrekening krijgen voor onderhoud aan hun melkmachine”, zegt vakgroepvoorzitter Kees Romijn. “De vraag die gesteld moet worden is of er voldoende concurrentie bestaat en of de tarieven scherp genoeg zijn.” Voor het periodiek onderhoud wordt vaak met onderhoudscontracten en vaste monteurs gewerkt. Hierdoor is het in de praktijk vaak niet zo eenvoudig om over te stappen naar een andere onderhoudsmonteur.

Het gevoel dat volgens Romijn bij veehouders bestaat is dat er scherp wordt geconcurreerd bij de aanschaf van een nieuw melksysteem, maar dat dit voordeel lijkt te worden terugverdiend tijdens het onderhoud. De klachten, ‘het gaat om meer dan tientallen’, die tijdens de vakgroepbijeenkomsten in het land en via het bestuurlijk kader zijn binnengekomen, spitsten zich niet toe op één leverancier van melkmachines. “Het geldt eigenlijk voor alle fabrikanten”, aldus Romijn.

LTO roept melkveehouders, naar aanleiding van de vele klachten die de belangenorganisatie heeft ontvangen, op om met concrete voorbeelden te komen. Deze voorbeelden kun dan in juli tijdens het overleg worden voorgelegd aan de diverse fabrikanten die LTO inmiddels hebben laten weten graag met de vakgroep om tafel te willen.

Laatste reacties

  • vladeuze

    Beter duur dan niet te koop!

  • jfvanbruchem1

    je krijgt er meer voor dan lidmaadschap van lto

  • jaapjo

    Sjongejonge,wordt er ook eendje wakker

  • j.verstraten1

    Het is een kwestie van taktiek. Mijn dealer voorspelde enkele jaren geleden al dat de onderdelen hardstikke duur zouden worden want hij vond het onvoorstelbaar hoe ver men soms in de prijs zakte om een klant binnen te slepen. En ergens moet het toch verdiend worden! Uitdaging voor de makers van imitatie onderdelen zou ik zeggen.

  • Mels

    Een oudere ondernemer vertelde mij de volgende wijsheid: Als je een auto koopt zorg dan dat je hetzelfde bedrag ook aan onderhoud kunt betalen......oftwel. Niet zeuren over het onderhoud als je die bedragen uitgeeft om zo een ding neer te zetten.
    Die oud ondernemer had en heeft nog steeds geld genoeg om zijn Mercedes te laten onderhouden.....

  • W Geverink

    Het is niet best als je voor het onderhoud en reparaties van een voertuig zoveel geld aan de kant moet zetten Mels. Een van de auto's die we rijden is een 2010 met 180000 km. Olie verversen doe ik zelf maar het ding is nu toe aan de eerste grote beurt. Op de geschreven offerte van de dealer staat $850 voor de onderdelen die vervangen moeten worden. Bij get natrekken van de beschreven onderdelen nummers kwam naar voren dat ze ook rekenen voor onderdelen die onze auto niet eens heeft. Laten we eerlijk zijn, wie neemt ooit de moeite om zoiets na te trekken? De Napa en bumper to bumper waren lager maar nog steets hoog. Enfin De benodigde onderdelen hebben we nu net per post binnen gekregen voor een totaalbedrag incl verzend kosten van $290 van een online auto onderdelen winkel. (Daar koopt de dealer ze waarschijnlijk ook) Het installeren doen we zelf. Ik denk dat het voor de boeren goed is dat ze eens wat nummers van de motoren en dergelijke te trekken en kijken of er ergens anders vervanging te regelen is voor minder geld.

  • Mels

    Het ging mij er om,vermoedelijk snapte je dat wel,dat er tonnen voor de machines en put uitgegeven wordt maar men meent geen geld over te hebben voor het onderhoud. Dat dat uiteraard ook her en der goedkoper gevonden kan worden wist ik ook.

  • W Geverink

    Niet alleen dat Mels. Als je wacht tot de rotzooi kapot is is het grote kans alleen de dealer die de onderdelen op voorraad heeft. Die zet dan de prijs (lees draait je een poot uit) Het betaald om nu alvast rond te winkelen om te zien of je zelf voor een fractie van de prijs je reserve onderdelen op een schap kan zetten. De grootste reden dat boeren een poot uitgedraaid worden is omdat ze trouw zijn en denken (wijsgemaakt worden) dat alle aftermarket oftewel namaakonderdelen rotzooi zijn. Dat is dus niet zo.

  • daan1908

    Welk merk heeft de meeste klachten zowel financieel als technisch ?

  • Mels

    Zou dat betekenen dat ze nog zoveel verdienen dat shoppen niet nodig is?

  • botervloot

    maar het geld ook voor trekkers en machines worden voor kost prijs omgezet en dan is de hoop er dat ze naar de garantie periode snel het weer terug kunnen verdienen

  • Ewullink

    Ik heb een delaval van +/- 25 jaar oud. 2x 12. In de afnames van deze melkstal zitten reed relais. Deze gaan weleens kapot en zijn zelf eénvoudig te vervangen. Het is ook een ding van niks, een snoer van drie meter en een simpel relais. Deze kost bij de dealer even uit het hoofd 80 euro. Ik bel met een ander club, die niet meteen aan melkveehouders mag leveren. 15 euro! (eigenlijk nog 10 euro te duur, maar goed). Dus 5 besteld. Een jaar later bel ik voor nog een paar relais om de voorraad een beetje aante vullen. Bedrijf zegt ik , mag je niet meer leveren want ik krijg gedonder met Delaval. Dit is één voorbeeld maar het zelfde geld voor Pulsatiestop, Harmony melkklauw enz..
    Delaval dealer zegt, ja maar dat is hele ander kwaliteit. De reed relais van delaval en die andere club komen echter uit dezelfde fabriek en zijn van het zelfde merk........

  • Mels

    Legitieme diefstal heet dat.... kartelvorming....verboden prijsafspraken.....huppekee voor het hek dat volk. Nma erbij roepen moet je opletten hoe scherp de onderdelen geprijst worden.

  • W Geverink

    Mee eens Mels. @Ewullink. erg frustrerend dat je andere leverancier bedreigd wordt door delaval zodat ze met hun verworven monopoly hun klanten woekerprijzen in rekening kunnen blijven brengen. Mooi voorbeeld trouwens van hoe met een beetje 'winkelen' flinke beragen bespaard kunnen worden.

  • Broer

    Zoveel merken en leveranciers. Is het nou echt nodig dat Lto zich hier mee bemoeit ?

  • koestal

    zorg maar voor een goede melkprijs,dan komt de rest ook goed,een 24 uurs service kost ook veel geld,het zijn ook dure jongens met kennis,dan heb je ook wat !

  • W Geverink

    De melkprijs heb je niet in de hand koestal. Hoeveel je uitgeeft aan die dure jongens heb je helemaal zelf in de hand. Mijn ervaring is dat hoe meer je zelf kunt hoe beter het is.

  • Marco22

    Pure oplichterij , zij vervangen ondelen die geeneens versleten zijn. V-snaren vacpomp , alle membranen enz. Ik zeg tegen die monteur als je auto een apk geeft worden al je banden ook vervangen en je wisserbladen en accu? Nee, nou dan. Nu gaat hij alleen doormeten en als de waarden binnen de gestelde normen vallen dan is het klaar.
    Materialen worden 20x over de kop in rekening gebracht. Simpele O-ring van nog geen 10cent worden gerust voor €5 opgeschreven. Naar een andere dealer gaan heeft geen zin want zij hebben allen de klok gelijk staan.
    Bij Delaval worden alle pulsatoren standaard vervangen, de oude worden vervolgens getest en als ze goed zijn gaan ze zo het magazijn weer in. Dit heb ik uit eerste hand. Gesteld wordt dat boeren toch wel betalen.

  • poldes

    onderhoud is niet goedkoop.
    maar met een record melkprijs kan dat toch ook.
    of stoefen wij dat fc en anderen zo veel voor de melk betalen, dat als de melkmachine gerepareerd moet worden er geen geld voor is?
    dan is dat stoefen zinloos geweest of de melkprijs is te laag geweest.

Laad alle reacties (15)

Of registreer je om te kunnen reageren.