Rundveehouderij

Nieuws 362 x bekeken 3 reacties

Schotse zuivelsector wil meer samenwerking

Edinburgh – De Schotse zuivelsector moet een nieuwe Dairy Marketing Group oprichten om te profiteren van de toenemende vraag naar melk en zuivel in de wereld.

In zo'n groepering moeten dan wel alle schakels in de zuivelketen in Schotland vertegenwoordigd zijn. Dat stelt boerenbond NFU Scotland in reactie op een onderzoek naar de toekomst van de melksector in Schotland dat wordt uitgevoerd namens de regionale minister voor plattelandszaken Richard Lochhead.

"Het beste wat we kunnen doen is om een Schotse marketing groep te belasten met een gecoördineerde aanpak door de hele sector. Tegelijkertijd zal de zuivelindustrie zelf ook een aantal belangrijke beslissingen moeten nemen", aldus de NFU Scotland. De bond denkt bij dat laatste vooral aan investeringen in meer verwerkingscapaciteit om de juiste producten voor de markten te kunnen leveren. Voorzitter Gary Mitchell van de zuivelsectie: "Als we de zuivelsector willen laten groeien, zowel op het niveau van de producenten als de verwerkers, dan moet dat komen uit de ontwikkeling van nieuwe en bestaande markten. Om te komen tot investeringen moeten we die markten in kaart brengen en bekijken welke producten tegen welke prijs we daarvoor nodig hebben. Dat alles moet uiteindelijk wel leiden tot een eerlijke prijs voor de melkveehouder zelf."

Laatste reacties

  • Mozes

    In Nederland is zoiets niet nodig. Doordat vrijwel alle melk door coöperaties wordt verwerkt is de hele keten in boerenhand. Deze coöperaties zijn al sinds jaar en dag bezig te zoeken naar nieuwe producten, nieuwe markten en het versterken van bestaande markten. Het rendement komt automatisch bij de boer terecht omdat er geen andere partijen tussen zitten.
    Dat in Schotland een dergelijke samenwerking moet worden opgezet laat zien waarom daar de melkprijs zoveel lager is dan in Nederland. De melkveehouders verkeren daar in dezelfde positie dan hier de varkenshouders. Ze zijn alleen bezig met produceren zonder enige grip op verwerking en vermarkting terwijl daar juist de marge gemaakt wordt.

  • abtje

    Bla bla bla, oogklep is weer aan het oreren.

  • koestal

    In Engeland en dus ook in Schotland hebben de supermarkten erg veel macht ,omdat ze tot elkaar veroordeeld zijn door geografische ligging

Of registreer je om te kunnen reageren.