Rundveehouderij

Nieuws 1584 x bekeken 4 reacties

Geitenzuivel reageert op klachten Wakker Dier

Amsterdam – Zowel Aldi als de Bettinehoeve passen de verpakking van hun geitenkaas aan. Op de verpakking wordt onterecht gesuggereerd dat het product afkomstig is van geiten die worden geweid.

Beide ondernemingen reageren op een klacht van dierwelzijnsorganisatie Wakker Dier. Wakker Dier diende bij de Reclame Code Commissie (RCC) in eerste instantie alleen een klacht in tegen Aldi. De supermarktketen reageerde echter zo snel dat een zaak niet meer nodig is. Aldi laat de verpakking van haar Molenland geitenkaas door Uniekaas aanpassen. “Op de nieuwe verpakking zal geen afbeelding van weide staan en ook zullen de woorden ‘weide’of ‘weidegang’ niet worden gebruikt”, zo laat de Aldi aan Wakker Dier weten. Uniekaas verpakt de geitenkaas die Aldi bij Kaasmaker Henri Willig inkoopt. Uniekaas-directeur Willem-Jan Rote laat weten dierenwelzijn hoog in het vaandel te hebben staan en integer te willen zijn naar de klant. Hij heeft echter niet het idee dat het dierenwelzijn in de geitensector ter discussie staat.

Sjoerd van de Wouw van Wakker Dier bevestigt dat zijn organisatie werd verrast door de snelle reactie van Aldi. Doel van de actie was om een uitspraak aan de RCC te ontlokken. Op het moment dat de RCC Wakker Dier in het gelijk stelt, zal de organisatie alle geitenkaasfabrikanten met misleidende verpakkingen aanspreken.

Reden voor Wakker Dier om nu een klacht tegen de Bettinehoeve in te dienen. Het logo van de onderneming zou onterecht weidegang suggereren. Echter ook deze verkoper van geitenzuivel laat weten haar verpakkingen op korte termijn aan te passen. Volgens marketingmanager Sander van den Bos was de Bettinehoeve al bezig met het restylen van haar producten. Nog niet alle producten zijn echter van het nieuwe logo voorzien. Dit proces wordt nu versneld doorgevoerd. Van den Bos geeft aan voorstander te zijn van heldere en transparante communicatie, maar tekent daarbij wel aan dat hun oude logo al vijftien jaar bestaat.

Laatste reacties

  • abtje

    Het oude logo bestaat al vijftien jaar, en nu al schrikt WD er van op.
    Lange inwerktijd nodig of opeens weer een geld en aandachtgebrek?

  • adrianusdejong

    Dat die lui van wakker dier gewoon gaan werken voor de kost!

  • @meelmuisje

    Ik heb dit weekeind bovenstaande tevergeefs aan emigranten proberen uit te leggen. Mensen die van oorsprong uit een hongersnoodgebied komen. Je zag de totale verbijstering, wat goed voor te stellen is! Hun vee wat ze ooit hadden moest in de hitte daar zien te overleven van de schrale sprietjes ze konden vinden laat staan water.

    Ik zei beschaamd dat, ondanks dat ze denken in een depressie te zitten, de mensen in Nederland het zo goed hebben dat ze door en door verwend zijn. Deze mensen kopen alles kant en klaar, alles is voorradig. Het gaat dus om een een luxeprobleem en daarom zijn ze de laatste jaren steeds meer op elke slak zout gaan leggen. Ik schoot in de lach toen een van die mensen zei 'maar dat mag toch ook niet van die mensen van Wakker Dier?'

  • @meelmuisje

    Tja... Wat verstaat men eigenlijk onder misleiding? 'Een opzettelijke en geslaagde poging iemand een onjuiste indruk te geven'. Als ik lees dat er een professor (van wakker dier?) zich druk maakt om eendagskuikens die door boeren zouden zijn mishandeld omdat ze geen voedsel krijgen... Een professor die niet eens weet wat elk kind waar kippen in de buurt rondlopen weet, dat een kuiken die net uit het ei is gekropen, net als veel vissoorten trouwens, een dooierzak hebben, en dat kritische TV programma's als Tros Radar dat klakkeloos overnemen, jongens waar zijn we dan mee bezig?

    Ps Wakker Dier, mocht u mijn reactie lezen, heeft u al gereageerd op de boeren die dit artikel van Foodlog http://www.foodlog.nl/artikel/dooierzakje/ aan jullie hebben doorgemaild? Ook de reacties onder het artikel zijn interessant!

Of registreer je om te kunnen reageren.