Rundveehouderij

Nieuws 3839 x bekeken 6 reacties

A-ware ook in zee met grotere boer

Lopik - De A-ware Food Group gaat voor de nieuw te bouwen kaasfabriek in Heerenveen ook melk betrekken van grotere boeren die direct zaken willen doen met het bedrijf.

Deze boeren in Noord-Nederland worden de komende weken benaderd. A-ware heeft besloten dit traject in te gaan omdat er diverse boeren blijken te zijn die geen tussenkomst wensen van een leverancierscoöperatie, zoals NoorderlandMelk.

Deze coöperatie levert volgens afspraak de belangrijkste stroom melk voor A-ware in de drie noordelijke provincies. Noorderland kan groeien tot 230 miljoen kilo melk. Boeren die rechtstreeks willen leveren, kunnen samen zo'n 100 miljoen kilo verzorgen. NoorderlandMelk en A-ware beleggen in maart een aantal huiskamerbijeenkomsten om nieuwe leden te werven.

Laatste reacties

  • Zuperboer

    Ik wens ze veel succes, samenwerken met een veel sterkere partij, krijgen vast een of twee eurootjes meer per kg (Swenty milk, Lyemph).

  • jcpvogelaar1

    Zuperboer ,
    Aware is een sterk familebedrif dat samen met Fonterra een combinatie vormt die mijn inziens een sterke partij is in de markt. Het grote verschil met de door jouw genoemde partijen is dat Aware de afzet al heeft en een sterke samenwerkng met haarelangrijkste afnemers wat ook niet bepaald eendagsvliegers zijn.

    Wat ik er van zie en denk te weten is dat er een echte 'game changers' is op gestaan die een hele nieuwe dynamiek gaat geven waar boeren niet slechter van worden.
    Ook Friesland Campina zal oplange termijn hier eerder voordeel dan nadeel van ondervinden.

    Creatieve sterke competitie maakt iedereen beter.
    Het is net als met sport je kunt jezelf het snelst verbeteren in een veld van sterke competitie.

    Jan Cees Vogelaar

  • Zuperboer

    Ik had in mijn eerste reaktie willen refereren aan het cooperatieve gedachtengoed, maar heb dat straks even niet willen doen, maar bij deze Jan Cees ik zie met tussenpozen van enkele jaren telkens bewegingen in de markt die voor een aantal boeren helaas niet goed uitpakken omdat ze minder sterk zijn dan hun contractpartij. Ik deel je gedachte dat het goed is dat er meerdere partijen in de markt zijn, prima, en een ieder is vrij, maar als we hier nog met kritiek mogen reageren dan wil ik toch waarschuwen voor al te veel enthousiasme. Natuurlijk hebben sommigen weinig financiering en dan kun je wel een stootje verdragen. Zelf ben ik kritisch op de prestaties van FC, omdat ik denk dat ze meer kunnen in de markt, maar als je de tienjarige uitbetalingsgegevens er op naslaat zitten ze altijd in de top/subtop van de markt, terwijl ze niet slechts de krenten uit de pap pikken qua aanbod van melk, maar de bulk in Nederland verwerken moeten. Over dat creatief en competitie wil ik zeggen: AH, Superunie, Lidl, Aldi, Carrefour, Tesco ze spelen allemaal Eredivisie en hebben zich geplaatst voor de Champions League, de producentenorg (ordinair gezegd coop's) spelen TOPKLASSE en mogen/kunnen niet promoveren. Ik hoop dat jij er als bestuurslid eens iets in kunt gaan veranderen.

  • drientje

    In de melkveehouderij krijg je hetzelfde effect als in de varkenshouderij.
    Volle auto biggen leveren, boven gemiddelde opbrengstprijs, elke drie dagen volle auto melk leveren, boven gemiddelde opbrengstprijs.
    En zo komt de industrialisatie van de sectoren in een stroomversnelling.

  • a.j.bos1

    Ik zie niet in wat het probeelm is als er een aantal leden bij RFC weggaan. Deze melkstroom komt in mindering van de Dutch Milk Foundation en als RFC slim is gaan ze deze melk 1 op 1 in mindering brengen op de producten waar toch geen marge op gemaakt wordt maar wel geproduceerd moeten worden om al de ledenmelk te verwaarden. Of wel ga met iets minder melk naar verhouding meer toegevoegde waarde producten produceren.

  • koestal

    De markt is goed in beweging,dat houdt iedereen scherp,ook de supermarkten krijgen hier mee te maken,ze hebben zelf geen last van de NMA ,maar de melkveehouders hebben straks wel meer keus en zullen kritisch de markt volgen

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.