Rundveehouderij

Nieuws 4298 x bekeken 2 reacties

Friso geheel terug bij FrieslandCampina

Amersfoort/Breda - FrieslandCampina wordt weer de exclusieve eigenaar van het babyvoedingsmerk Friso. Dat hebben Hero en FrieslandCampina bekendgemaakt. FrieslandCampina heeft de rechten op het gebruik van het merk Friso in de Benelux voor een onbekend bedrag teruggekocht.

Hero stelt dat de verkoop is ingegeven door de wens om één sterke merknaam te gebruiken voor al zijn producten. Daarom wordt vanaf 1 januari 2014 de naam Hero Baby gebruikt, een merknaam die in meer markten van Hero wordt gebruikt.

Volgens Hero verandert er afgezien van de merknaam niets aan de kindervoeding die het bedrijf in de Benelux verkoopt. Het vermeldt echter niet meer, zoals begin dit jaar nog wel, dat Nederlandse zuivel wordt gebruikt in zijn kindervoeding.

Het voormalige Friesland Foods, toen onder leiding van Theo Spierings, verkocht het gebruik van de merknaam Friso voor de Benelux in 2007 aan het Zwitserse Hero. Reden was dat Friso niet meer tot de kernactiviteiten behoorde, zo liet Friesland Foods destijds weten. De afdelingen marketing en sales gingen mee naar Hero. De grondstof bleef komen van Friesland Foods en later van FrieslandCampina.

Naar verluid is dat laatste begin dit jaar veranderd, nadat Friso-kindervoeding van Hero via parallel-import en smokkel op de Chinese markt terecht kwam. Daar bracht te oude Friso-voeding van Hero reputatieschade toe aan de Friso-voeding van FrieslandCampina zelf op de Chinese markt. Friesland Foods en FrieslandCampina behielden na 2007 het Friso-merk voor gebruik buiten de Benelux. Daarmee scoort het concern nu vooral goed op de Chinese markt.

Laatste reacties

  • Mozes

    De verkoop van het Friso merk was de grootste fout die Frieslandfoods heeft gemaakt. Groter dan de mislukking in de kaas of de mislukking in Peru. De terugkoop zal veel geld gekost hebben maar is toch een heel goede stap.

  • sonnevanck1

    wat een irritante LG reclames, je zou d'r nooit meer van kopen.

Of registreer je om te kunnen reageren.