Rundveehouderij

Nieuws 935 x bekeken 1 reactie

Arla richt in vernieuwde strategie focus sterker op groeimarkten

Aarhus - Zuivelconcern Arla mikt de komende vijf jaar versterkt op de markten in Rusland, China, het Midden-Oosten en Afrika. Dat voornemen staat in de vandaag door deze multinationale zuivelaar gepresenteerde 'Strategie 2017'.

Het omzetdoel op deze markten wordt daarin ten opzichte van de huidige 'Strategie 2015' opgekrikt van nog geen 500 miljoen naar 1,35 miljard euro. Dit betekent dat Arla meer zal gaan investeren in marketing, distributie en samenwerking met locale partners, zo heet het in de vernieuwde strategische plannen.

Op de kernmarkten in Noord-Europa (Scandinavië, Duitsland en Nederland) wordt de aandacht daarentegen verlegd van expansie naar rendement en innovatie. Voorts zet Arla ook in op de ingrediëntenactiviteiten (producten die zijn afgeleid van wei), die zijn gebundeld in de divisie Arla Foods Ingredients (AFI). Deze divisie moet de omzet zien te verdubbelen naar een kleine 700 miljoen euro.

Arla past zijn strategie al twee jaar voor het uitlopen van de huidige strategie aan omdat een aantal belangrijke doelstellingen daarvan, waaronder een omzet van 10 miljard euro als gevolg van de recente overnames en fusies (laatstelijk met MUH en Milk Link), al is gehaald. Een ander argument dat wordt genoemd is de afschaffing van de quotering in 2015. "Zonder quotering gaan de leveranciers van Arla volgens de prognoses minstens 1 miljard kilo per jaar meer produceren dan nu. Die melk kan niet zo rendabel worden verkocht in de EU als op de groeimarkten."

Eén reactie

  • Mozes

    Ze gaan dus precies hetzelfde doen als FrieslandCampina.

Of registreer je om te kunnen reageren.