Rundveehouderij

Nieuws 1307 x bekeken 9 reacties

FrieslandCampina wil nog meer groei grijpen in Azië

Venlo - Zuivelconcern FrieslandCampina heeft in de voorbije jaren een enorme omzetgroei gerealiseerd in Azië, maar daar moet de komende jaren nog meer bij komen. Dit zei hoogste directeur Cees 't Hart van FrieslandCampina op het jaarsymposium van de LLTB.

't Hart vertelde dat de omzet van bedrijfsonderdeel CPI (consumentenproducten internationaal) in drie jaar tijd was gegroeid van 1,8 naar 3,2 miljard euro. Dat is vooral dankzij afzetgroei in Aziatische landen. Hoewel dat indrukwekkende cijfers zijn, valt er op de Aziatische (en ook Afrikaanse) markten nog veel meer te halen, vertelde 't Hart. Zo wordt er op gemikt om voor Friso melkpoeders in 2015 een omzet te behalen van 1 miljard euro alleen al op de Chinese markt. In 2009 was het merk daar nog nauwelijks bekend. De topman van FrieslandCampina benadrukte dat het wel zaak is om de aanwezige kansen op de Aziatische en Afrikaanse markten nu te grijpen. Daar liggen de groeikansen voor de Nederlandse zuivel. "Als we 5 of 6 jaar wachten, zijn we te laat."

't Hart benadrukte ook het belang voor de Nederlandse land- en tuinbouw om duurzaam te produceren en in lijn met de maatschappelijke wensen. "Er komt vanuit de samenleving steeds meer druk op ons verdienmodel", constateerde hij.

Net als de ook aanwezige Aalt Dijkhuizen van Wageningen UR ging hij ook in op het grote belang van een goed contact met de samenleving en goede uitleg van wat de land- en tuinbouw doet. 't Hart verschilt echter met Dijkhuizen over de vraag hoe kritiek van met name kritische clubs als Wakker Dier moet worden gepareerd. Dijkhuizen wil deze actiegroepen, die volgens hem als vertegenwoordigers van een klein aantal mensen de stem van de samenleving kapen en feiten verdraaien, met de nuchtere feiten confronteren. Dat betekent voor hem: aantonen dat diervriendelijk niet altijd even milieuvriendelijk en duurzaam is als wordt gesuggereerd en vaak zelfs neerkomt op het paard achter de wagen spannen. Intensief is volgens Dijkhuizen vaak het meest duurzaam. 't Hart wil op deze manier de discussie niet aangaan.

Laatste reacties

  • sonoor

    Jawel, de wereld keert zich om. Als Europese boeren worden wij nu de werkplaats voor Azie :)

  • B bob

    Of een themapark voor de bussen met aziaten die alle kennis komen stelen.

  • BetterCows

    `t Hart wil op deze manier de discussie niet aangaan , vraag hoe dan? Hoe meer mensen een gangbare zeugen houderij en vleesvarkenshouderij zien , krijgen er afkeer van als je de echte gang van zaken laat zien . Laten we eerlijk zijn dat het een one way is , ondanks de gevolgen die hier ook aan kleven . Mest en alle andere bijkomende gevolgen . Som ze maar op . De melkveehouderij doet het dan zo slecht nog niet ondanks de tweespalt in bedrijven .Er is een hoge mate van breakeaven tussen weidende en niet weidende bedrijven . De voors en tegens strepen mekaar volledig weg . Beide wegen zijn het bekijken waard . Jammer dat er zo weinig begrip is voor beide bedrijfs systemenen . Het woord duurzaam moet in een andere contekst geplaatst worden .Wanneer men weinig kennis van zaken heeft dreigt het op vele vlakken wat duurzaam betreft de verkeerde kant op te gaan .Klein voorbeeld is led TL buizen of Zonnepanelen op het dak? Weet een ding zeker dat de led buizen eerder betaald zijn dan de zonnepanelen . Het is maar net hoe je het beargumenteerd en bekijkt? Beide wegen leiden naar Rome

  • poldes

    t,hard vind het gemakkelijker om boeren te commanderen dan actiegroepen met onwaarheden te konfronteren.

  • jan1966

    Goeie zaak dat onze melk naar de Chinezen gaat, daar worden onze producten tenminste nog gewaardeerd en krijgen we er een fatsoenlijke prijs voor. In Nederland krijgen we geen van beide.

  • jocox

    Hoe eerder je je onafhankelijk kunt maken van de Europeesche retailers, waar al jaren geen droog brood meer is te verdienen met dagelijkse vers- en basisproducten, ( denk aan het recene 2% dictaat van AH ) des te beter. In Azië wordt 'good food' gelukkig nog gewaardeerd en dus beloond zodat ook een producent nog een belegde boterham heeft. Kortom: Kwaliteit en voedselzekerheid heeft daar waarde en dus de steven wenden.

  • countyboy

    Ik vindt omzet maken niet echt belangrijk, geld verdienen (winst maken) en zodoende een melkprijs betalen waar de melkveehouder mee uit de voeten kan moet in toekomst vooraan staan bij een cooperatie. De salarissen moeten vast aan de melkprijzen gekoppeld worden zodat de heer `t hart het ook eens HARD
    heeft.

  • aarthamstra1

    Goed gedaan .Vraagje hoe lang duurt het voor Azie, ons overspoeld met zuivelproducten ver onder onze kostprijs, beste bestuurders van onze boerenbedrog vereniging.

  • joannes

    Verkopen we alleen product of ook kennis en vaardigheden want dan het over 10 jaar weleens omgekeerd zijn. Dan worden de Nederlandse boeren vanuit China met kindervoeding beconcurreerd.

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.