Rundveehouderij

Nieuws 1616 x bekeken

Hogere omzet en winst FrieslandCampina in eerste helft 2012

Amersfoort – Zuivelconcern FrieslandCampina heeft de omzet in het eerste halfjaar van 2012 met 7,6 procent zien stijgen naar 5.089 miljoen euro. De winst steeg met 8,7 procent naar 138 miljoen euro. Dit heeft het bedrijf vanmorgen bekend gemaakt.

De garantieprijs daalde in de eerste helft van 2012 met ruim 2 euro naar €34,14 per 100 kilo, de pro forma prestatietoeslag en dito reservering stegen licht naar achtereenvolgens €1,42 euro en €0,95 euro per 100 kilo.

FrieslandCampina deed het met name goed op markten buiten Europa, niet alleen met baby- en kindervoeding, maar ook met gewone zuivelmerken en zelfs kazen. De sterkste groeiregio werd genoteerd in Azië. De divisie ingrediënten trok een aantal periodes de kar, maar had last van tekortschietende productiecapaciteit en werd voorbijgestreefd door de divisie consumentenproducten internationaal (CPI). Die plukte de vruchten van het feit dat nu hogere prijzen goed konden worden doorberekend.

Het bedrijfsresultaat van CPI schoot met bijna 22 procent ofwel 40 miljoen omhoog naar 224 miljoen euro. Qua marge deed dit onderdeel het ook het best. Er werd een marge geboekt van 15 procent. Bij ingrediënten ging het bedrijfsresultaat met 19 procent omhoog. Dat komt neer op 17 miljoen euro op een totaal van 106 miljoen. Consumentenproducten Europa (CPE) zag het resultaat met 32 miljoen euro omhoog gaan ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daardoor werd een bedrijfsresultaat van 40 miljoen euro geboekt, maar wel ten kosten van iets minder omzet. Bij de divisie kaas, boter en melkpoeder daalden zowel de omzet als het resultaat, vooral door de lage opbrengstprijzen van boter, melkpoeder en bulkkazen. Het bedrijfsresultaat daalde met 80 miljoen euro naar 109 miljoen negatief.

Hoogste directeur Cees 't Hart is tevreden met het uiteindelijke resultaat: "FrieslandCampina kan terugkijken op een goed eerste halfjaar. Zowel de omzet als het resultaat zijn gestegen, ondanks de lastige marktomstandigheden in Europa en de sterke daling van de marktprijzen voor boter en melkpoeder. Mede hierdoor lag de garantieprijs voor de melk van de leden-melkveehouders op een lager niveau dan in het eerste halfjaar van 2011. Azië, waar FrieslandCampina een kwart van de totale omzet realiseert, heeft sterk bijgedragen aan de omzetgroei en resultaatverbetering"

Of registreer je om te kunnen reageren.