Rundveehouderij

Nieuws 1639 x bekeken

FrieslandCampina naar 90 procent toegevoegde waarde-product

Amersfoort - De verhouding tussen producten met een hoge en een lage toegevoegde waarde gaat bij FrieslandCampina van 50:50 ten tijde van de fusie naar 80:20 en over een aantal jaren zelfs naar 90:10.

Dit zegt financieel directeur (CFO) Kees Gielen in een interview in het blad Financieel Management. Om de verhoudingen zo te laten verschuiven, is in de voorbije jaren veel geïnvesteerd en moet ook nog veel worden geïnvesteerd. De strategie is vooral gericht op groei in merkkazen, kindervoeding en zuiveldranken, zegt Gielen. Als wordt gekeken naar regio's waar groei vandaan moet komen, blijft staan dat FrieslandCampina vooral kansen ziet op de Balkan, Noord-Afrika en Azië. Het mislukte avontuur met Imlek en Mlekara Suboticka weerhoudt FrieslandCampina er volgens het bedrijf niet van om afzetgroei te blijven zoeken in het voormalige Joegoslavië. Ook in Azië liggen volgens Gielen nog volop kansen.

FrieslandCampina heeft melkaanvoer genoeg om te kunnen inspelen op de nog altijd groeiende vraag naar zuivel. Nu voelt die melkaanvoer als een sterk punt. Kort na de fusie bracht die enorme melkaanvoer van zo'n 9 miljard kilo soms bijna een gevoel van wanhoop teweeg, geeft Gielen aan. "Een bijkomend probleem voor de nieuwe onderneming was (destijds) de plotselinge toestroom van een ongekende hoeveelheid melk en een terugval van de markt. We moesten alle ledenmelk verwerken, maar we wisten aanvankelijk niet direct waar we met die melk heen moesten. Het is een enorme klus geweest om dat voor elkaar te krijgen."

In het gesprek geeft Gielen ook een indicatie van de waarde van joint-venture DMV-Fonterra Excepients, die caseïne-derivaten tot medische hulpstoffen verwerkt. De waarde van dit bedrijf zou miljarden belopen.

Of registreer je om te kunnen reageren.