Rundveehouderij

Nieuws 2114 x bekeken 5 reacties

'Weidegangpremie niet eindeloos stimuleren'

Amersfoort - FrieslandCampina wil weidegang niet tot in lengte van jaren blijven stimuleren. Dit zegt voorzitter Piet Boer van de coöperatie in een interview in het ledenblad melk.

Op een bepaald moment is het genoeg geweest, stelt Boer. Zijn opmerkingen komen nauwelijks een half jaar nadat nieuw stimuleringsbeleid voor weidegang van kracht is geworden. De besluitvorming daarover leidde tot felle interne discussies en onvrede bij met name de groep opstallers.

Laatste reacties

  • MartindB

    Weideconevenant wel getekend maar verder....
    Weidekoe zal dus gewoon verdwijnen op termijn
    ook wat betreft Campina/Piet Boer.
    Maakt Campina nu nog niks uit.

    De kater komt later

  • politiek

    Je hebt nu dus 3 spanningsvelden of aandachtspunten. Weideboeren, Stalboeren en Piet Boer van Campina. Het is uiteraard ook een optie dat er afschijt genomen wordt van die laatste. ( met goede beslissingen moet je niet te lang wachten )

  • joannes

    De Stalboeren hebben aan de bel getrokken bij Friesland Campina! Het was te verwachten: het grote geld en de ¨belangen¨ laten zich er niet uitspelen. Nu kijken wat de uiteindelijke consument ervan gaat vinden. Ik ben benieuwd of ze nu een Koe in de stal op het pak melk gaan tonen. Het recalmebureau zal al wel de instructie gehad hebben iets nieuws te bedenken. Wat nu belangrijk is dat weide boeren zich afvragen hoe zij nu met de consumenten kunnen communiceren dat ze meer geld voor hun melk nodig hebben dan de boeren van het ¨industrieterrein¨. Vandaag hebben de Belgische collega´s de melk al op straat gestort, maar dat werkt ook niet is gebleken.

  • JeroenvBuuren

    Tja Practice what you Preach is en blijft moeilijk. Het gaat erom dat de Nederlandse melkveehouderij een licence to produce houdt; anders komt geen enkele vergunning meer af. Kostprijs van opstallen lager is voor mij nog steeds een ?; maar ik kom dan ook vanuit Groene hart en dat zal het verschil maken. Marketing technisch zit de melkveehouderij wel in een split. en met bijna 15.000 kaarten van WSPA voor binnenmelkvrij is die split niet comfortabel. We dreigen twee zaken te verliezen: Licence to produce en DE USP van Nederlandse zuivel; een grazende koe in de zomer. Iedereen moet niet vergeten dat onze prijs komt van de mensen die bereid zijn het product te kopen. En naar mijn mening hebben de 'opstallers' daar nooit over nagedacht > hoe zet ik mijn melk af in de toekomst... ? Wie wil dit nog kopen... ? Dat Bel Leerdammer ook weidepremie gaat betalen met belangrijkste afzet gebieden Duitsland en Frankrijk geeft wel aan dat dit GEEN Nederlandse discussie is !! Nogmaals het is HET verkoopargument van Nederlandse zuivel en die moeten we niet (verder) te grabbel gooien !!

  • joannes

    Ja Jeroen, ik kan me nog iets herinneren vanuit de nederlandse tomatenteelt export naar duitsland die in 1990 tot 1994 met 50% kelderde. De Duitsers kwamen er toen achter dat de tomaten niet meer in de grond geteeld werden maar op kunststof bedden. De Duitser schrokken zo hard dat de export met 50% daalde en er van de overheid reclame campagnes tegenaan gegooid zijn om het te corrigeren. Dus wanneer je NIET ¨Practice what you Preach¨ loop je risico´s! Welke door de gehele sector geleden zouden worden. Dus ook hier hebben weide boeren een belang zich te onderscheiden.

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.