Rundveehouderij

Nieuws 564 x bekeken

Duitse versmarkt stelt Hochwald teleur

Thalfang - Omzet en melkplas van de Duitse zuivelaar Hochwald zijn vorig jaar gegroeid, hoewel vooral de binnenlandse versmarkt teleurstelde, zo blijkt uit de door het bedrijf op de afgelopen zaterdag bekendgemaakte cijfers.

Compensatie boden de exportmarkten.De melkprijs van het concern belandde op 37,92 cent per kilo, een verbetering van 11,5 procent ten opzichte van 2010. Directietopman Karl-Heinz Engel erkent dat daarmee het gebudgetteerde doel niet helemaal is gehaald. ”We waren meer van plan,” aldus Engel. De omzet van het bedrijf pluste met 8 procent op een eindstand van een kleine 1,26 miljard euro met een melkplas van 2,047 miljard kilo ofwel tegen de 34 miljoen kilo meer dan in het voorafgaande jaar. De melkplas blijft door de komst van nieuwe leveranciers ook in het lopende jaar groeien. Per 1 juli is er daardoor 50 miljoen kilo aan het jaarlijkse volume toegevoegd. Hochwald blijft open staan voor nog meer nieuwe leveranciers maar blijft volgens Engel ook bereid tot overleg met partners over fusie of vergaande samenwerking. ”We willen actief betrokken zijn bij het structuurproces in de zuivel,” aldus Engel. De ’oorlogskas’ van de coöperatie laat dat ook toe. Het eigen-vermogensaandeel is 36 procent. Los daarvan roept Hochwald een distributiebedrijf in het leven in Dubai. Doel is een versterking van de positie op zowel de belangrijke markt in het Nabije Oosten als een betere toegang tot de markten in Afrika en Azië.

Of registreer je om te kunnen reageren.