Rundveehouderij

Nieuws 166 x bekeken

Latte en milkshake goed voor Britse melkmarkt

Londen – De nog altijd groeiende populariteit van de Latte en de al bestaande populariteit van de milkshake vormen een steeds interessantere markt voor de Britse melksector. Dat groeiende verbruik van melk in de horeca zorgt ervoor dat nu al 1 op de 5 liter van de melkproductie buitenshuis wordt gebruikt.

Het zuivelschap Dairyco heeft het belang van de horeca en de rest van de foodservice-sector in beeld gebracht. In de Britse foodservice – waar de horeca ook onder valt – wordt jaarlijks 60 miljard euro omgezet. De helft van alle voeding en dranken wordt daarbij verkocht via fast-food bedrijven, niet alleen hamburgersketens als McDonalds of Burger King maar ook de nog altijd groeiende ketens koffie- en broodjeszaken waaronder Starbucks, Pret-a-Manger of Costa Coffee. Vooral in die laatste zaken is een Latte erg in trek bij de Britten die over het algemeen hun koffie – en thee – met melk drinken.
Meer dan driekwart van alle in dergelijke eet- en drinkgelegenheden verstrekte maaltijden wordt verkocht met een drankje. In totaal ging het daarbij vorig jaar op de Britse markt alleen al om 9,7 miljard drankjes waarvan 201 miljoen tot de categorie zuivel gerekend kunnen worden. Hoewel de omzet bij die dranken niet veel toeneemt,   is de hoeveelheid Latte’s vorig jaar wel gegroeid met 6,7 procent terwijl milkshakes het nog beter doen met bijna 13 procent groei. Volgens Dairyco komt het aantal buitenshuis gedronken milkshakes op 149 miljoen uit. Het schap wijst daarbij onder meer op cijfers van McDonalds dat jaarlijks 56 miljoen liter melk nodig heeft om al die shakes te kunnen maken.

Of registreer je om te kunnen reageren.