Rundveehouderij

Nieuws 1780 x bekeken

Kaasbedrijf Bel wil naar drie miljard omzet

Parijs – Groupe Bel, het Franse kaasbedrijf van La Vache qui Rit en Leerdammer, wil de omzet de komende drie jaar met 25 procent opvoeren naar meer dan 3 miljard euro. Minstens de helft van die verkopen moet tegen die tijd van buiten West-Europa komen terwijl dat nu nog op ruim 40 procent ligt.

Dat heeft topman Antoine Fievet, een kleinzoon van oprichter Léon Bel, verklaard tijdens een bijeenkomst met journalisten.

Groupe Bel heeft volgens Fievet al bewezen voldoende weerstand te hebben om de crisis in Europa te weerstaan, de prijsstijgingen voor de grondstoffen het hoofd te bieden en ook de ongunstige wisselkoersen op te vangen. Fievet baseert dat mede op de prima resultaten in het afgelopen jaar. In 2011 ging de vergelijkbare omzet omhoog met 7 procent naar ruim 2,5 miljard euro. Leerdammer, dat sinds 2003 van de Fransen is, kwam op een omzetgroei van 16 procent en levert daarmee op dit moment 300 miljoen van de verkopen op.

Bel wil vooral van binnenuit groeien en ziet momenteel geen acquisities in het verschiet. Doel is de vijf grote merken, behalve Leerdammer en La Vache qui Rit ook Kiri, Babybel en Boursin, in volume gemeten tot de grootste kaasnamen ter wereld te laten behoren. In dat kader worden voor specifieke markten ook nieuwe producten ontwikkeld, zoals Leerdammer ‘al la carpaccio’. Verder heeft de groep al eerder aangekondigd in de VS een derde kaasfabriek voor Babybel’s te bouwen terwijl vorig jaar ook al een fabriek voor La Vache qui Rit werd geopend in Vietnam.

Of registreer je om te kunnen reageren.