Rundveehouderij

Nieuws 3552 x bekeken 2 reacties

'Convenant weidegang te slap'

Weesp - Ruim 50 partijen hebben maandagmiddag het Convenant Weidegang ondertekend. Ze hebben naar eigen zeggen de handen ineen geslagen om de koe in de wei te houden. De Dutch Dairymen Board (DDB) en het Nederlands Agrarisch Jongerenkontakt (NAJK) vinden het te zwak en doen niet mee.

Ook dierenrechtenorganisatie WSPA vindt het convenant een gemiste kans. Opvallend is dat naast LTO Nederland de Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV) wel tot de ondertekenaars behoort. Normaliter trekt deze organisatie veel samen op met de DDB. De DDB heeft meegesproken over het convenant, maar wilde het niet ondertekenen omdat ze vindt dat het de melkveehouders weinig te bieden heeft. "De veehouders worden als enigen in de keten opgezadeld met verplichtingen en moeten daarvoor kosten maken, terwijl ze er weinig of niets voor terugzien. De retail kan gewoon doorgaan met de zuivelprijzen onder druk zetten. Ook de industrie hoeft zich nergens op vast te leggen," oordeelt voorzitter Sieta van Keimpema.

Melkveehouderij-woordvoerder Jurgen Veron van het NAJK vindt het convenant te weinig concreet. Het NAJK had graag een hard percentage voor weidegang in het convenant gezien en concrete opgaves voor alle schakels in de keten, niet alleen voor de veehouders. De WSPA wil graag strengere eisen voor weidegang, liefst door de overheid verplicht.

De partners in het Convenant Weidegang streven er naar om koeien zo veel mogelijk in de wei te houden en willen de weidegang op tenminste het huidige niveau houden. Voor melkveehouders brengt het convenant weinig nieuws. Het gaat niet verder dan de eisen van de eigen fabriek.

Laatste reacties

  • NoordHollander

    gezellige middag wellicht met een nieuw harinkie erbij, maar de zuivelfabrieken met als goed voorbeeld de cono in de beemster hebben deze zaken met hun leden al redelijk geregeld

  • joannes

    Alle begin is moeilijk. Producenten hebben nu eenmaal de last in te schatten wat de consument over een aantal jaren goed wil betalen. Omdat ze daar zo succesvol in waren in het verleden zitten ze nu met overproductie. Ze moeten nu naast melk ook nog melk uit een gedefinieerde omgeving gaan produceren om de meerwaarde te creëren die de melkproducten zal onderscheiden van de bulk melkpoeder of kaasmarkt die niet rendabel is. Bij teveel aanbod laat geen consument zich binden; je zal ze moeten verleiden. Het wordt als auto´s verkopen. Daar zijn er ook genoeg van!

Of registreer je om te kunnen reageren.