Rundveehouderij

Nieuws 464 x bekeken

Arla versterkt positie op Chinese markt

Aarhus- Zuivelbedrijf Arla versterkt zijn positie op de Chinese markt en wil een vervijfvoudiging van de omzet naar 470 miljoen euro in 2016 behalen.

Diverse initiatieven moeten het concern daarmee op weg helpen. Zo is met de Chineze zuivelmaatschappij Mengniu Dairy een akkoord bereikt om meer Arla-merkproducten in het assortiment op te nemen en deze toegankelijker te maken voor de Chinese consument. Tevens wordt Arla mede-eigenaar van Mengniu, samen met China’s leidende voedingsconcern COFCO. Daarnaast vestigt Arla in China een kenniscentrum voor zuiveltechnologie en kwaliteit ter versterking van de Chinese zuivelindustrie, onder meer op het punt van de traceerbaarheid van de grondstof. Uitgangspunt daarbij is Arla’s interne kwaliteitsprogramma Arlagården (Arlaboerderij).

Arla werkte al sinds 2005 samen met Mengniu in een jointventure. De afzet van Arla beperkte zich tot dusver hoofdzakelijk tot melkpoeder. Deze joint-venturemaatschappij (49 procent Arla, 51 procent Mengniu) wordt volgens de toelichting van Arla nu een deel van Mengniu, waardoor het Scandinavische concern ’indirect’ medeeigenaar wordt van het Chinese bedrijf als geheel, met een belang van 6 procent. De daarmee gemoeide investering bedraagt voor Arla 230 miljoen euro. Mengniu draaide vorig jaar een omzet van 4,4 miljard euro.

Of registreer je om te kunnen reageren.