Rundveehouderij

Nieuws 674 x bekeken

WSPA achter campagne Binnenmelk

Den Haag - World Society for the Protection of Animals (WSPA) zit achter de campagne Binnenmelk die vorige week is gestart. Dat heeft de dierenwelzijnsorganisatie bekend gemaakt. Doel van de campagne is om de trend van opstallen om te buigen.

Vorige week kwam de reclamecampagne voor Binnenmelk op gang. De initiatiefnemer bleef echter anoniem. Onder meer op het Leidseplein in Amsterdam verrees een groot billboard met daarop reclame voor Binnenmelk. Op twitter spraken bekende Nederlanders als Annemarie Postma en Jennifer Ewbank schande van de reclame.

Duidelijk is dat Binnenmelk niet in de winkelschappen komt te liggen. WSPA heeft de actie bedacht om aandacht te vragen voor Nederlandse melkkoeien die nooit de wei in mogen. Volgens de organisatie is het voor koeien niet natuurlijk en niet gezond om het hele jaar op stal te moeten staan. 'Naast gebrek aan bewegingsruimte zijn in de stal de risico's op poot- en klauwaandoeningen, uierontsteking en op elkaars spenen trappen aanzienlijk groter dan in de wei.'

Volgens WSPA wordt binnen Nederland momenteel 3 miljard kilo melk geproduceerd door koeien die altijd op stal staan. Deze melk zou voor een groot deel worden gebruikt voor de productie van kaas. Kaasproducenten moeten volgens WSPA daarom hun invloed aanwenden om melk van koeien uit de wei te vragen. Op deze manier kan de trend om koeien het hele jaar binnen te houden snel worden omgebogen. WSPA laat weten indien nodig een jarenlange campagne tegen het opstallen van koeien te willen voeren. Mensen die tegen het opstallen van koeien zijn worden opgeroepen via de website www.binnenmelkvrij.nl een e-card aan te maken om op deze manier Nederlandse kaasmakers op te roepen in het vervolg alleen melk te verwerken van koeien die in de wei mogen grazen.

Of registreer je om te kunnen reageren.