Rundveehouderij

Nieuws 4030 x bekeken 3 reacties

'Verlagen melkprijs is kiezen voor gemakkelijkste weg'

Ediburgh – "In plaats van te zoeken naar alternatieve markten voor de melk of nieuwe producten te ontwikkelen, kiezen de melkbedrijven voor de makkelijke weg door net als altijd de melkprijs te verlagen. Het wordt daarom hoog tijd voor drastische veranderingen in de contracten die in de melkwereld worden gehanteerd." Dat stelt Allan Bowie.

De vice-voorzitter van de National Farmers Union of Scotland NFUS zei dat na een bijeenkomst met de Britse staatssecretaris voor landbouw Jim Paice en de Schotse regionale landbouwminister Rochard Lochhead. Dat Dairy Supply Chain Forum stond vooral in het teken van de melkprijsverlagingen die nu door vrijwel alle Britse zuivelbedrijven zijn doorgevoerd. De verlaging varieert van 2 to 2,5 eurocent per liter en wordt doorgevoerd per 1 mei of per 1 juni. Volgens NFUS waren de twee grote melkcooperaties, First Milk en Milk Link, daarbij gedwongen ook hun prijzen te verlagen nadat alle commerciële zuivelbedrijven dat eerst hadden gedaan.
De NFUS dringt er, net als de andere Britse boerenbonden, nu des te sterker op aan de boeren een betere positie te geven in de melkcontracten. De Britten willen die contracten nog steeds op vrijwillige basis regelen met een gedragscode. "Dat biedt een goede kans om de onevenwichtige situatie in de melkketen aan te pakken. Maar als de melkkopers er niet in slagen om met positieve voorstellen te komen, dan zal de NFUS naar de politiek kijken om een wettelijke regeling uit te vaardigen", aldus Bowie.

Laatste reacties

  • Mels

    Das een leuk idee,gaan we ook doen,geen vraag en toch een hoge prijs opschrijven,nou werkt het volgens mij anders in de wet van vraag en aanbod,zoeken naar nieuwe producten en markten om een beter saldo te genereren hoort al bij deze bedrijven dus waar het dan vandaan moet komen weet ik niet.

  • agratax1

    Het idee is goed, maar als we weten dat melk een duurdere grondstof is voor veel producten dan bv. eiwit op basis van soja wordt duidelijk waarom alternatieve producten zo moeilijk te vinden zijn. Ik stel voor om de marketing strategie om te gooien en van voeding richting luxe en uiterlijk te gaan. Baden in gefermenteerde koemelk maakt jong en botox overbodig. Het is maar een idee en het kost niks, Cleopatra baadde per slot in Ezelinnen melk, waarom mevr. Sap dan niet in weide melk?

  • kuilboer

    Campina investeert al voor 400 miljoen in een onderzoeks-centrum in Wageningen voor innovatie

Of registreer je om te kunnen reageren.