Rundveehouderij

Nieuws 2040 x bekeken

Uniekaas: we willen consument niet misleiden

Kaatsheuvel - Uniekaas heeft een deel van haar commerciële uitingen aangepast naar aanleiding van de discussie rond het wel of niet gebruiken van weidemelk.

Dat bevestigt directeur Willem Jan Rote. De actie volgt op een gesprek met Wakker Dier. De dierenwelzijnsorganisatie meent dat Uniekaas onterecht claimde weidemelk te gebruiken. Volgens Rote gaat het om reclame-uitingen die de onderneming al gebruikte voordat de hele discussie rondom weidegang losbarstte. “We willen de consument zeker niet misleiden en wat we communiceren willen we ook waarmaken. De richting die Wakker Dier aangeeft is dan ook goed.”
Rote laat weten dat Uniekaas voor een groot deel al weidemelk gebruikt. “Maar we kopen melk in bij verschillende leveranciers die allemaal hun eigen duurzaamheids- en welzijnsprogramma’s voeren.” Ook geeft hij aan voorzichtig te willen zijn met het maken van claims. “De eerste vraag is of je weidemelk gebruikt,  maar de tweede vraag is of je dit ook wil claimen. Welzijn moet volgens mij niet iets zijn waarmee je je profileert.” Dat betekent volgens Rote niet dat koeienwelzijn en duurzaamheid voor Uniekaas geen belangrijke thema’s zijn. Ook bij ons hebben deze onderwerpen prioriteit. Maar hij spreekt liever over een norm. “Daarom willen we deze thema’s het liefst op industrieniveau aanpakken. We zijn daarover in gesprek met de Nederlandse Zuivel Organisatie. “Het is zeker niet zo dat we onze kop in het zand steken, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden. We denken na over welke weg wij willen bewandelen.”

Of registreer je om te kunnen reageren.