Rundveehouderij

Nieuws 429 x bekeken

Britse discounters winnen terrein bij melkverkopen

Londen – De discountketens in Groot-Brittannië, waartoe met name Aldi en Lidl behoren, hebben hun aandeel in de verkopen van melk in het jaar tot eind maart verdubbeld naar 6,6 procent. Ook de grote supermarkten wisten terrein te winnen en verkopen nu bijna 72 procent van alle verse melk.

Volgens het zuivelschap DairyCo is dat vooral te danken aan verdere prijsverlagingen. De gemiddelde winkelprijs voor melk is in het jaar tot eind maart weer met 2 pence ofwel bijna 2,5 eurocent gedaald. Bij de discountzaken kwam de gemiddelde prijsdaling op 3 pence per liter uit. "De consument zoekt in toenemende mate zijn toevlucht tot de discountwinkels om met het huishoudbudget uit te komen," denkt DairyCo.
De daling van de winkelprijs van melk komt volgens het schap grotendeels op het bordje van de zuivelbedrijven. "Dat brengt toekomstige investeringen in gevaar," aldus het schap. Met name Dairy Crest meldt al tijden dat het steeds meer verlies lijdt op de verse melkdivisie terwijl ook Robert Wiseman voor de overname door Müller regelmatig gewag maakte van de problemen in dat marktsegment.

Of registreer je om te kunnen reageren.